چکیده:
بهدلیل مزایای فراوانی که کسبوکارهای اینترنتی برای اقتصاد، مشتریان و جوامع دارند، راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی و تداوم آنها، همـواره یکی از مسائل مهم برای کارآفرینان بوده است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر رشد و موفقیت کسبوکارهای اینترنتی است. بدینمنظور، با استفاده از روش پویایی سیستم، عوامل اصلی موثر بر رشد یک فروشگاه اینترنتی پوشاک [1]، شناسایی و روابط آنها بهشکل نمودار علتومعلولی مشخص شد. درنهایت، با استفاده از نمودار علتومعلولی و با استناد به نظر خبرگان و پیشینۀ پژوهش، نمودار جریان تهیه شد. دادههای لازم برای شبیهسازی مدل از مصاحبه با مدیران این فروشگاه به دست آمده و مدل در نرمافزار ونسیم برای مدت 100 ماه شبیهسازی شده است. اعتبار مدل، ازطریق اجرای آزمونهای بخشی و حد نهایی، تایید شده است. سپس سیاستهای افزایش مهارت بازاریابان، بهبود کیفیت وبسایت و اعتماد وبسایت برای شناسایی عوامل موثر بر رشد و بهبود عملکرد کسبوکارهای اینترنتی، پیشنهاد شد و نتیجۀ حاصل از اجرای این سناریوها شبیهسازی شد. یافتهها نشان داد افزایش مهارت بازاریابان، بهبود کیفیت وبسایت و اعتماد وبسایت موجب افزایش مشتریان بالفعل میشود که نشان از رشد کسبو کار دارد. همچنین، رشد مشتریان بالفعل موجب افزایش گردش جریانات نقدی و افزایش منابع انسانی میشود. از میان این سه سناریو، افزایش مهارت بازاریابان تاثیر بیشتری بر رشد کسبوکار داشت. این پژوهش، مدل کسبوکار اینترنتی پویای مناسبی را در اختیار صاحبان کسبوکارهای اینترنتی قرار میدهد تا بتوانند با استفاده از نتایج سیاستهای پیشنهادی بر فعالیتهای اصلی مرتبط با رشد و عملکرد کسبوکارشان تمرکز کنند.
An online business has many benefits for customers and communities as well as the economy. The purpose of this study was to identify the factors affecting the growth and success of online businesses.For this purpose, the factors and their relationships influencing the success of online business were identified in a cause-and-effect diagram by the System Dynamics method. Then, a stock-and-flow diagram was prepared by using the obtained cause-and-effect diagrams and the experts’ opinions, as well as the research literature. The data for performing the model simulation were gathered from interviews with the managers of the online clothing store and the model was simulated in Vensim for 100 months. The validity of the model was confirmed through various experiments. The 3 scenarios of increase of marketers' skills, website quality improvement, and website trust were proposed for identifying the factors affecting the growth and performance of Internet businesses. The performance of these scenarios in the company was simulated. The findings showed that increasing the marketers’ skills, improving the quality of the website, and enhancing website trust increased the actual customers, which indicated business growth. Also, the growth of real customers augmented cash flow and human resources. Based on the results of these three scenarios, increasing marketers' skills had the maximum impact on business growth.This research could provide an appropriate dynamic business model for online business owners to focus on the main activities related to the growth and performance of their businesses by using the results of the proposed policies.
خلاصه ماشینی:
سپس سیاستهای افزایش مهارت بازاریابان، بهبود کیفیت وبسایت و اعتماد وبسایت برای شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و بهبود عملکرد کسبوکارهای اینترنتی، پیشنهاد شد و نتیجۀ حاصل از اجرای این سناریوها شبیهسازی شد.
ازسویدیگر، کسبوکارهای اینترنتی در فضای نامطمئن و ناپایدار با هدف ایجاد فرصتهای جدید برای بازار تأسیس میشوند که بسیار رقابتی است و مشتریان میتوانند اطلاعات مربوط به یک شرکت و سایر رقبا را دریافت کنند و بهکمک این اطلاعاتْ شرکتها را ارزیابی کنند و شرکتی را انتخاب کنند که بتواند بهترین خدمت را ارائه دهد (رسلی و همکاران 6 ،2020؛ نگیو و خوا#$$0014 Ferdousi Popescu et al.
2019؛ آنسانگ و بتنگ 1 ، 20 > چشمانداز جذاب کسبوکارهای اینترنتی و نقش بسزایی که در جوامع و اقتصاد دارند، این پژوهش را به شناسایی عوامل موفقیت این کسبوکارها سوق داد تا با شبیهسازی یک کسبوکار اینترنتی بهکمک روش پویایی سیستم، سیاستهای مؤثر در رشد اینگونه کسبوکارها را به صاحبان آنها ارائه دهد تا بتوانند با انجام اقدامهای کلیدی و اهرمی، به رشد و ارتقای عملکرد کسبوکارشان کمک ک > 2- مبانی نظری و پیشینۀ پژ > پویاییهای سیستم، ابزاری کاربردی درزمینۀ بررسی اجزای یک الگوی پیچیدۀ مرتبط با یکدیگر مانند کسبوکار است.
هشت عامل امنیت، قابلیت اطمینان و پاسخگویی، جذابیت، اعتبار، سهولت استفاده، ملموسبودن، قابلیت استفاده از محتوا Chen, Guo and Tang Prasetyaningsih, Renosori and Satori Bulliqi و قابلیت دسترسی از اجزای کیفیت خدمات برخط است که بر رضایت مشتری تأثیر میگذارد.