چکیده:
با توجه به جایگاه ویژه رسانه های اجتماعی در حوزه کسب و کار، هدف از این پژوهش شناسایی دیدگاههای مدیران و کارشناسان فعال در حوزه گردشگری از ارزش و اهمیت رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری کارآمد در فرآیند کسب و کار بهویژه کسب و کارهای کوچک میباشد. این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر مطالعه موردی چندگانه است. بر این اساس اقدام به بررسی و جمعآوری دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 10 نفر از مدیران و کارشناسان فروش سه مجموعه گردشگری مستقر در جزیره کیش شد که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. یافتههای به دست آمده نشان داد که قابلیتهای (پل ارتباطی و اطلاعرسانی، دایره گسترده دسترسی به مخاطبین، نمایش خدمات و محصول در قالب عکس و فیلم، تبلیغات و توسعه کانالهای آن، هزینه پایین رسانه، سیال و منعطف بودن، نظرسنجی و دریافت بازخورد و بازوی قدرتمند استراتژی بازاریابی)؛ پیامدهای (ترغیب مشتری- اثربخشی بالا و نفوذ (اینفلوینسر))؛ چالشهای (فیلترینگ و محدودیتهای قانونی، ضعف در تشخیص روشهای مناسب تبلیغی و کمبود منابع و امکانات) و راهکارهای (بکارگیری روشهای جذاب و خلاق در جذب مشتری، تولید و تامین محتوای مناسب و استفاده از دانش و نیروی تخصصی) در شکلگیری استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی در کسب و کارهای کوچک مؤثر میباشند. بنابراین نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر هر یک از مقولههای مختلف بر در شکلگیری استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی در کسب و کارهای کوچک میباشد، لذا برای موفقیت در این امر باید توجه ویژهای به این مقولهها شود.
Given the special place of social media in the field of business, the purpose of this study was to identify the perspectives of tourism executives and experts on the value and importance of social media as an effective tool in the business process, especially for small businesses. Present work is a qualitative study based on multiple case studies. Accordingly, semi-structured interviews were undertaken for data gathering with 10 executives and sales experts of three tourism complexes based in Kish Island. The samples were selected through a judgemental sampling method. The results showed that the capabilities (communication and information bridge, wide range of access to contacts, display of services and products in the form of photos and videos, advertising and development of its channels, low media cost, fluidity and flexibility, surveys and feedback and Powerful arm of marketing strategy); Consequences (customer persuasion - high effectiveness and influence (influencer)); Challenges (filtering and legal restrictions, weakness in identifying appropriate advertising methods and lack of resources and facilities) and solutions (using attractive and creative methods in attracting customers, producing and providing appropriate content and using knowledge and expertise) in shaping marketing strategies based on Social media is effective in small businesses. Therefore, the results indicate the impact of each of the different categories on the formation of social media-based marketing strategies in small businesses, so to succeed in this, special attention must be paid to these categories.
خلاصه ماشینی:
The results showed that the capabilities (communication and information bridge, wide range of access to contacts, display of services and products in the form of photos and videos, advertising and development of its channels, low media cost, fluidity and flexibility, surveys and feedback, and the powerful arm of marketing strategy), consequences (customer persuasion, high effectiveness and influence (influencer)), challenges (filtering and legal restrictions, weakness in identifying appropriate advertising methods, and lack of resources and facilities) and solutions (using attractive and creative methods in attracting customers, producing and providing appropriate content, and using knowledge and expertise) in shaping marketing strategies based on social media were effective in small businesses.
Therefore, the results indicated the impact of each of the different categories on the formation of social media-based marketing strategies in small businesses, so to succeed in this, special attention must be paid to these categories.
Keywords: Marketing Strategies, Social Media, Small Businesses, Tourism.
یافتههای بهدستآمده نشان داد که قابلیتهای (پل ارتباطی و اطلاعرسانی، دایرة گستردة دسترسی به مخاطبان، نمایش خدمات و محصول در قالب عکس و فیلم، تبلیغات و توسعة کانالهای آن، هزینة پایین رسانه، سیال و منعطفبودن، نظرسنجی و دریافت بازخورد و بازوی قدرتمند استراتژی بازاریابی)؛ پیامدهای (ترغیب مشتری- اثربخشی فراوان و نفوذ؛ چالشهای (مسدودبودن و محدودیتهای قانونی، ضعف در تشخیص روشهای مناسب تبلیغی و کمبود منابع و امکانات) و راهکارهای (بهکارگیری روشهای جذاب و خلاق در جذب مشتری، تولید و تأمین محتوای مناسب و استفاده از دانش و نیروی تخصصی) در شکلگیری استراتژیهای بازاریابی مبتنیبر رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک مؤثرند.
Social media marketing (SMM) strategies for small to medium enterprises (SMEs).