چکیده:
در سال های اخیر استفاده از فناوری شناسایی از طریق فرکانس های رادیویی (RFID ) به منظور ردیابی هر قطعه منفرد در مدیریت زنجیره تامین خودروسازی بسیار حیاتی شده است. در این مطالعه، عوامل موثر بر توسعه فناوری شناسایی از طریق فرکانس های رادیویی در ایران خودرو و اوزان و رتبه بندی آنها ارزیابی شده است.عوامل چارچوب لین به عنوان پایه این تحقیق استفاده شده اند. روشهای دلفی فازی، دلفی، و تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP ) برای سه مرحله تحقیق اتخاذ شدند.در مرحله اول، سه عامل چارچوب لین رد و با هفت عامل جدید جایگزین شدند. در مرحله دوم، پس از اجرای سه دور روش دلفی، بعد هر یک از هفت عامل جدید شناسایی شد، و نهایتا در مرحله سوم، اوزان و رتبه های عوامل و ابعاد موثر بر توسعه RFID در مدیریت زنجیره تامین شرکت ایران خورو محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داده اند که بعد استاندارد و مشخصات بین المللی دارای بالاترین وزن در میان دیگر ابعاد موثر است. پس از آن، ابعاد امنیت، هزینه، زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، تکنولوژی، و دیگر عوامل به ترتیب دارای بالاترین وزن هستند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 5 - اوزان گلوبال ابعاد، عوامل، و رتبه بندی عوامل رتبه عوامل وزن گلوبال عوامل عامل بعد هدف 13 040127218/0 هزینه نصب و راه اندازی سیستم هزینه ( 199926495/0 ) عوامل کلیدی برای توسعه RFID 16 022070357/0 هزینه نگهداری و تعمیرات سیستم 8 050687746/0 هزینه یکپارچگی سیستم - 006280576/0 - هزینه سفارشی سازی سیستم 18 012694756/0 هزینه آموزش 19 009627721/0 هزینه عملیاتی 15 03042809/0 قابلیت استفاده مجدد از تگها 12 040571183/0 کاهش نیروی انسانی مورد نیاز سازمان 5 121528186/0 قابلیت خواندن واضح دادهها تکنولوژی ( 119017336/0 ) 3 156150039/0 محدودیت فرکانس - 01167171/0 - برد رادیویی موثر تگ و داده خوان - 146989178/0 - توانایی خواندن همزمان چند تگ و تعداد آنها 11 046684706/0 تمایل و استقبال اعضای زنجیره تامین زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری ( 194814551/0 ) 9 048774615/0 تمایل به حفظ یکپارچگی سیستم - 015308087/0 - حمایت و راهنمایی از جانب دولت 14 038694098/0 رهبری قدرتمند 10 048674926/0 میزان توسعه یافتگی سیستمهای اطلاعاتی نرم افزاری موجود در سازمان 7 051383134/0 داشتن شبکه اطلاعاتی در جهت کاهش ثبت اطلاعات مختلف بر روی تگ و نگهداری اطلاعات در شبکه - 016109797/0 - استفاده شرکای تجاری از RFID - 007979044/0 - نوع کسب و کار موجود در شرکت ایران خودرو 4 130577473/0 سازگاری سیستم در زنجیره تامین استاندارد و مشخصات بین المللی ( 367280245/0 ) 6 059408585/0 استفاده کردن از فرکانسهای استاندارد 2 177294188/0 سازگاری و رعایت استانداردهای بین المللی برای دادهها 1 60571962/0 وضع قوانین حقوقی مرتبط با حفظ امنیت دادهها و حریم شخصی امنیت ( 345673939/0 ) - 258497175/0 - استفاده از تکنیکهای رمز نگاری برای دادهها - 001548506/0 - توانایی جلوگیری از دزدی و کاهش ضرر - 244928023/0 - فرهنگ سازمانی سایر عوامل ( 226712565/0 - ) 17 018215458/0 انتخاب الگوهای متناسب با تکنولوژی نوین 4- نتیجه گیری نتایج نشان میدهد که رتبه بندی اوزان ابعاد به ترتیب عبارت است از: استاندارد و مشخصات بین المللی ( 367/0 )؛ امنیت ( 345/0 )؛ هزینه (199/0 )؛ زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری (1948/0 )؛ فناوری ( 119/0 )، و سایر عوامل ( که اثری غیر قابل توجه دارد )."