چکیده:
یکی از مهمترین مشکلات امروز صنایع کشور، عدم رقابت پذیری و یکی از عوامل بروز این مشکل، عدم رویکردی مشخص به منظور افزایش رقابت پذیری است. در این مقاله، سعی بر آن است که با آزمون مدلی یکپارچه و ارائه آن به عنوان مدل نهایی پژوهش، عوامل تاثیرگذار بر رقابت پذیری صنعت فرش دستبافت، رتبه بندی شوند. بدین منظور، یکی از روش های نوین تصمیم گیری چندمعیاره- تاپسیس فازی- بکار گرفته شد. اجزای مدل مفهومی پژوهش که مشتمل بر سه معیار اصلی (منابع ورودی، موقعیت در بازار و توان خلاقیت) و 44 زیرمعیار است با روش تاپسیس فازی اولویت بندی شدند که درنهایت شاخص های «سهم بازار»، «تجارت الکترونیک»، «خلق دانش»، «اعتبار صنعت» و «مهارت و تخصص تجار» به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین زیرمعیارها و «رضایت مشتریان»، «آموزش کارکنان«، «گواهینامه های بین المللی» و «تحقیقات بنیادی» به عنوان کم تاثیرترین زیرمعیارها شناخته شدند. این نتایج، بیانگر آن ست که صنعت فرش دستبافت، همچنان در به کارگیری دانش بازاریابی مانند استفاده از فنونی چون بازاریابی اینترنتی، تجارت الکترونیک و آشناسازی تجار با این فنون، با مشکلات زیادی روبه روست؛ ضمن اینکه توجه زیاد به کیفیت، دوام و زیبایی فرش های ایرانی، مسئولان را از توجه به عواملی همچون رضایت مشتری، غافل ساخته است.
در میان معیارهای اصلی نیز، دیدگاه مبتنی بر بازار به عنوان مهمترین معیار انتخاب شد. به عبارت دیگر برای این صنعت، رویکردی مبتنی بر بهبود جایگاه در بازارهای بین المللی توصیه می شود.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین مدل مفهومی پیشنهادی مرتبط با رقابتپذیری و اجزای آن مطابق جدول زیر خواهد بود: جدول 1: مدل مفهومی پژوهش و شاخصهای آن (سعیدی، 1388: 21و22) سطح صفر سطح یک سطح دو رقابتپذیری منابع ورودی اعتبار صنعت نام تجاری گواهینامههای بینالمللی رضایت کارکنان وفاداری کارکنان تخصص کارکنان مهارت کارکنان یادگیری کارکنان انگیزش کارکنان آموزش کارکنان موقعیت در بازار بهکارگیری داراییها مدیریت هزینهها تسهیلات بانکی فرآیندهای مدیریتی کانالهای توزیع رشد درآمدها سهم بازار رضایت مشتری کاهش قیمت تمامشده شناخت روندهای بازار شناخت نیازهای مشتریان نوآوری در محصول کسب اطلاعات از بازار رابطه با تامینکنندگان درک تغییر ساختار رقبا محصولات جایگزین جدید ورود رقبای جدید تحقیقات بنیادی-کاربردی برنامهریزیهای استراتژیک توان خلاقیت و نوآوری انعطافپذیری بهرهوری مهارت و تخصص تجار برنامهریزی و تصمیمگیری تجارت الکترونیک تجهیزات فرهنگ بهکارگیری فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات دیجیتالی توسعه محصول جدید خلق دانش کسب دانش کاربری دانش حمایت از دانش انتقال دانش یکپارچگی دانش برای تعیین روایی پرسشنامه، به روایی محتوا اکتفا شد؛ بدین صورت که ابتدا با تعدادی از اساتید مدیریت، مشورت شد و سوالها با نظر آنان جرح و تعدیل شد."