چکیده:
با توجه به رشد روز افزون سازمان ها در رقابت برای تحصیل سهم بازار ضرورت وجود برنامه ریزی استراتژیک را در سازمان ها دو چندان می کند که توجه بسیاری از محققین را جلب نموده است. در این تحقیق ابتدا با مراجعه به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، نقاط قوت و ضعف داخلی، فرصت ها و تهدیدات محیطی و استراتژی هایی در قالب ماتریس SWOT شناسایی شدند. در ادامه با تعریف فاکتورهای کلیدی موفقیت، استراتژی های تعریف شده با دو روش تاپسیس فازی و QSPM رتبه بندی شدند. با روش تاپسیس فازی، استراتژی های «تولید محصولات جدید نظیرآب و آبمیوه در جهت تکمیل سبد محصول» به عنوان مهمترین استراتژی انتخاب و پس از آن استراتژی های «استفاده از برندینگ» و «راه اندازی خطوط جدید در کارخانه های شیروان و اراک در جهت افزایش تولید» که در زمره استراتژی های تهاجمی جا دارند،در رتبه های دوم و سوم جای گرفتند. ضمن اینکه استراتژی های «استفاده از برندینگ»، «تولید محصولات جدید نظیرآب و آبمیوه در جهت تکمیل سبد محصول» و چانه زنی در جهت تخصیص درصدی از سود برای بازاریابی محصولات سلامت ((Healthy drinks نیز با استفاده از روش QSPM، به عنوان مهمترین استراتژی ها برگزیده شدند. در انتها نیز دو روش تاپسیس فازی و QSPM، با استفاده از روش SAW با یکدیگر مقایسه شدند. در این مرحله، دو روش مذکور به عنوان گزینه و اهداف کلان سازمان در حکم معیارهایی در نظر گرفته شدند که در نهایت روش تاپسیس فازی، به عنوان روش مناسب تر جهت رتبه بندی استراتژی های شرکت بهنوش انتخاب شد
خلاصه ماشینی:
"پژوهش مذکور با توجه به نگرش استراتژیک در تمامی جوانب و همچنین با توجه به نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها مطالعه و بررسی میشود و با توجه به اهداف و ماموریتهای سازمان، جهت نیل به اهداف، مسیر حرکت اتخاذ میشود و در نهایت این سوالات مطرح میشود که: - چه استراتژیهایی برای توسعه سهم بازار شرکت بهنوش مناسب است؟ - رتبهبندی این استراتژیها با بکارگیری روش تاپسیس فازی به چه صورت است؟ رتبهبندی این استراتژیها با بکارگیری روش QSPM به چه صورت است؟ - کدامیک از روشهای فوق، نتیجه مناسبتری برای رتبهبندی استراتژیها بدست میدهد؟ 2- ادبیات پژوهش 2-1- برنامهریزی استراتژیک برنامهریزی استراتژیک از دیدگاه دانشمندان مختلف، تعاریف متعددی دارد که میتوان مهمترین آنها را بدین صورت برشمرد: برنامهریزی استراتژیک به مجموعه تئوریها، مفاهیم، رویهها و ابزارهایی گفته میشود که به همراه ابزارها و روشهای تکمیلی، جهت کمک به مدیران و برنامهریزان برای تفکر، برنامهریزی و اقدام استراتژیک طراحی شدهاند (Dereli, 2007; Stonehause & Pemberton, 2002).
جدول3: رتبهبندی استراتژیها با روش QSPM (منبع: یافتههای تحقیق) گزینهها رتبه تولید برای شرکتها بازرگانی در low season 6 توجیه وزارت صنایع و بهداشت در جهت تمایز نوشیدنی مالت از ماءالشعیر 10 سرمایهگذاری در زنجیره تامین ( تولید بطری و درب) به صورت سرمایهگذاری 4 افزایش حقوق پرسنلی از محل کاهش هزینههای مالیاتی 7 ذخیره کردن از مقداری از سود در هر سال در جهت کاهش هزینههای بانکی 11 استفاده از برندینگ 1 تولید محصولات جدید نظیرآب و آبمیوه در جهت تکمیل سبد محصول 2 چانهزنی در جهت تخصیص درصدی از سود برای بازاریابی محصولات سلامت ((Healthy drinks 3 راهاندازی خطوط جدید در کارخانههای شیروان و اراک در جهت افزایش تولید 5 افزایش صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس 8 باز کردن اعتبارات اسنادی با حجم بالا 9 واگذاری قسمتی از تولید به کارخانههای جدید این صنعت در High season 12 4-1- اولویتبندی استراتژیها با روش تاپسیس فازی ماتریس تصمیمگیری و اوزان فازی نیز در جدول 4 ارائه شده است."