خلاصة:
هدف مقاله بررسی نقش هوشمندی کسب و کار در استقرار اثربخش مـدیریت اسـتراتژیک در سازمان ها است که با استفاده از روش مطالعه کتابخانه یـی و مـرور ادبیـات در زمینـه هـای : کلیات هوش کسب و کار، تاریخچه ، ابعاد اصلی و فرایند آن در سازمان هـا آغـاز مـی شـود و آنگاه با تاکید بر ضرورت استفاده از هوش کسب و کار در سازمان ، اجرا و مهـارت هـای لازم برای ارتقای هوشمندی کسب و کار و روش اعمال یک استراتژی هوشمند در کسب و کار از یکسو و بررسی مولفه های مدیریت استراتژیک از سوی دیگر به این مهم پرداخته شده اسـت . نتایج بررسی به طور کلی از اهمیت روزافـزون نقـش هوشـمندی کـسب و کـار در اسـتقرار اثربخش مدیریت اسـتراتژیک حکایـت دارد، بـا اینحـال چـارچوب پیـشنهادی بـه کـارگیری هوشمندی کـسب و کـار در مـدیریت اسـتراتژیک در محـیط هـای کـاری پیچیـده امـروز از انعطاف پذیری لازم برخوردار نیست .
ملخص الجهاز:
" هوشمندی کسب و کار به تکنولوژی ها، برنامه های کاربردی و فعالیت هایی اشـاره دارد کـه برای جمع آوری ، یکپارچه سازی ، تجزیه و تحلیل و نمایش اطلاعـات تجـاری بـه کـار گرفتـه شوند.
به بیان ساده تر هوش کسب و کار چیزی جز فرایند بالابردن سود دهی سـازمان در بـازار رقـابتی بـا اسـتفاده هوشـمندانه از داده های موجود در فرایند تصمیم گیری نیست ، هـوش کـسب و کـار بـه دنبـال کوتـاه کـردن مسیرهای پرس و جو در حیطه اطلاعات است و خود مستقلا و بدون نیاز به اطلاعات مناسب قادر به ارائه پیشنهاد یا راهکار مناسب نخواهد بود (گلستانی ، ١٣٨٧).
برای تحقق این باید فرآیند چهار مؤلفه زیر در نظر گرفته شود: § کسب و کار- شامل مجموعه ای از روش هـا و فنـون مـدیریتی ، از جملـه ابعـاد گوناگونی از دانش است که می تواند در ساختمان هـوش کـسب و کـار مـورد استفاده قرار گیرد.
Bussiness Intelligence در اینجا به توضیح بیشتر این ابعاد (مؤلفه ها) پرداخته می شود: بعد کسب و کار: سیستم های BI، ایده را برای تجزیه و تحلیل یکپارچه شده و ارزیابی سازمان به منظور استفاده از شاخص های مالی و غیر مالی فراهم می کننـد.
مطالعات موردی نشان می دهد که هوشمندی کسب و کار به طور عمده ممکن است در پنج بعد مورد استفاده قرار گیرد: ١- برنامه ریزی استراتژیک از جمله : § انواع مختلفی از مدل سازی در توسعه سازمان ، § اطلاع رسانی در مورد تحقق استراتژی ، مأموریت و اهداف و وظایف سازمان ، § شناسایی مشکلات و تنگناها، § ارایه اطلاعات در محیط سازمانی و روندهای بازار.