خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نگرش به اطلاعات ارائه شده در تبلیغات سرزبانی الکترونیکی و نگرش نسبت به وبسایت بر اثربخشی تبلیغات سرزبانی الکترونیکی در صنعت خرده فروشی آنلاین به انجام رسید. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان وبسایت های خرده فروش در شهر تهران بودند. بر اساس برآوردهای اولیه، تعداد این جامعه آماری بیش از 100،000 نفر تخمین زده شد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، به حداقل 384 نمونه آماری نیاز بود. جهت انتخاب افراد مشمول در نمونه آماری تحقیق، از روش نمونه برداری خوشهای با حجم برابر استفاده شد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق جهت جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای استاندارد مشتمل بر 21 گویه بود که از در آن پاسخ ها بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت تنظیم شدند. بعد از جمعآوری داده ها، تجزیه و تحلیل های توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام شد. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، آمار توصیفی در خصوص متغیرهای پژوهش، آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی، و تحلیل مسیر به انجام رسید. سرانجام نتایج پژوهش نشان داد که در صنعت خرده فروشی آنلاین، قدرت رابطه، همرنگی و اعتبار منبع بر نگرش نسبت به اطلاعات ارائه شده در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و نگرش نسبت به وبسایت تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین، تأثیر مثبت و معنادار نگرش نسبت به اطلاعات ارائه شده در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و نگرش نسبت به وبسایت بر اثربخشی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی نیز به اثبات رسید.
ملخص الجهاز:
سرانجام نتایج پژوهش نشان داد که در صنعت خرده فروشی آنلاین ، قدرت رابطه ، همرنگی و اعتبار منبع بر نگرش نسبت به اطلاعات ارائه شده در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و نگرش نسبت به وبسایت تأثیر مثبت و معنادار دارند.
هدف از این پژوهش ، بررسی تأثیر تبلیغات سرزبانی الکترونیکی بر قصد خرید از طریق اعتماد و تصویر شرکت در میان کاربران شبکه های اجتماعی بوده است .
نتایج این تحقیق نشان دادند که ساختار ارتباطی بین مشتری-وبسایت (شامل : قدرت رابطه ، همرنگی، اعتبار منبع )، میتواند نگرش مشتری (شامل : نگرش در خصوص اطلاعات ارائه شده در تبلیغات سرزبانی الکترونیکی و نگرش نسبت به وبسایت ) و همچنین اثربخشی تبلیغات سرزبانی الکترونیکی را تحت تأثیر قرار دهد.
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ریسک های ادراک شده مشتریان در تبلیغات سرزبانی الکترونیکی بر پذیرش اطلاعات توسط آنها به انجام رسید.
نتایج این تحقیق نشان داد که در حوزه تبلیغات سرزبانی الکترونیکی، ریسک ادراک شده میتواند بر پذیرش اطلاعات توسط مشتریان تأثیرگذار باشد.
eWOM source credibility, perceived risk and food product customer's information adoption, Computers in Human Behavior, 66, pp.
12 - Tseng and Wang 13 - Filieri and McLeay 14 - Information Quantity 15 - Product Ranking 16 - Kim et al.
26 - Tseng and Wang 27 - Filieri and McLeay 28 - Tie strength 29 - Homophily 30 - Source credibility 31 - eWOM Effectiveness 32 - Attitude towards eWOM Information 33 - Attitude towards the Website 34 - eWOM Effectiveness 22