خلاصة:
صنعت هتلداری با نقش پررنگی که در گردشگری و رشد اقتصادی کشور دارد ازجمله صنایع مهم کشور به شمار میرود. قیمتگذاری در این بخش علاوه بر اینکه یک فعالیت علمی است یک هنر به شمار میرود که اهداف اصلی آن بهینهسازی سود، کاهش تلفات و حفظ سهم بازار برای این صنعت میباشد. سیاستهای قیمتگذاری جز اساسیترین عملیات روزانه شرکتهای تولیدی و خدماتی است و بهعنوان یک متغیر مؤثر برای تشویق و یا تضعیف تقاضا در کوتاهمدت توسط مدیر تنظیم میگردد. تصمیمات قیمتگذاری مانند دیگر تصمیمات آمیخته بازاریابی به چیزی بیش از دانش فنی نیازمند است. ازاینرو شناخت عوامل مؤثر در قیمتگذاری صنعت هتلداری از فعالیتهای مهمی است که با بهکارگیری دقیق آنها پایداری درآمد و دستیابی به سطح بالایی در رشد اقتصادی حاصل از بخش خدمات در این صنعت را به همراه خواهد داشت. لذا در پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر قیمتگذاری صنعت هتلداری در ایران پرداخته شد. روش پژوهش مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. واحد آماری موردمطالعه شامل 70 هتل بودند که به روش خوشهای طبقهبندیشده از 7 استان، تهران، مشهد، اصفهان، قم، کیش، شیراز و یزد انتخاب شدند. در هرکدام از استانهای مذکور، 10 هتل انتخاب و موردبررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی ساختارمند بود. نتایج بهدستآمده نشان داد مهمترین عوامل تأثیرگذار در قیمتگذاری صنعت هتلداری در ایران شامل عوامل مدیریت منابع انسانی، عوامل زیرساختی، مدیریت مالی و عوامل بیرونی تأثیرگذار بر هتل میباشد.
ملخص الجهاز:
این بدین معنی است که عوامل مؤثر بر قیمت گذاری در ٧ هتل موردبررسی در استان های مختلف باهمدیگر متفاوت اند.
این نتایج نشان می دهد مدیریت منابع انسانی مهم ترین عامل در قیمت گذاری صنعت هتلداری در ایران است .
مهم ترین عامل مؤثر در قیمت گذاری هتل های ایران عامل عوامل مدیریت منابع انسانی به دست آمد.
A model of demand for international tourism.
The price competitiveness of travel and tourism: a comparison of 19 destinations.
An analysis of the international tourism demand in Spain.
An analysis of the price competitiveness of South Africa as an international tourist destination.
Review of international tourism demand models.
The functional specification of international tourism demand models.
A meta-analytic review of international tourism demand.
40) Tung, GUShin Lai, PiYing Huang, HsinWei (2009) Using the Hedonic price model for the international hotels in Taiwan.
Cassidy and Guilding 3 Lumsdon 4 Monroe 5 Keller 6 Haarhoff 7.
Bennett 8 Lockyer 9 Chadee and Mattson 10 Bolton and Drew 11 Haarhoff 12 Kim and Crompton 13 Laarman and Gregerson 14 Rogers 15 du Plessis 16.
Monty and Skidmore 17 Roubi and Litteljohn 18 Tung 19 Jones 20 Chen and Rothschild 21 McIntosh 22 Alegre and Pou 23 Divisekera 24 Athiyaman 25 Lim 26 Mangion 27 Morley 28 Ong 29 Crouch 30 De Keyser and VanHove 31 González and Moral 32 Gomezelj and Milhalic 33 Dwyer 34 De Keyser and VanHove 35 Sirše and Mihalic 36 Saayman and Saayman 37 Ruta and Pedrosa / 022