خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی تحصیلگریزی در ارتباط با معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطهای امید به تحصیل انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دبیرستانی و هنرستانی دوره متوسطه دوم شهر خوسف در سال تحصیلی 99-1398 (برابر با 674 نفر) بودند. 255 دانشآموز به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از مقیاسهای معنای تحصیل، خودکارآمدی تحصیلی، امید به تحصیل و تحصیل گریزی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و آزمون سوبل با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شده است. یافتهها نشان داد که الگوی نهایی از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی از طریق امید به تحصیل باعث کاهش تحصیل گریزی در دانش-آموزان میشود. از این رو، معنای تحصیل، خودکارآمدی تحصیلی و امید به تحصیل نقش مهمی در پیشبینی تحصیلگریزی دارند. همچنین، امید به تحصیل تقش واسطهای در ارتباط بین معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی با تحصیل گریزی دارد.
The purpose of this study was to present a causal model of academic avoidance in relation to meaning of education and academic self-efficacy: the mediating role of hope in education. The research method is descriptive-correlational. The population of the study was all high school and high school students of the second high school of Khusuf city in the academic year of 1999-98 (equal to 674 students). 255 students were randomly selected as sample. Measures of educational meaning, academic self-efficacy, hope for education, and academic avoidance were used to measure research variables. Evaluation of the proposed model is done by structural equation modeling and Sobel test using SPSS and AMOS software. The results showed that the final pattern was well-fitted. The results showed that the meaning of education and academic self-efficacy through the hope of education decrease the students' avoidance. Hence, the meaning of education, academic self-efficacy, and hope for education play an important role in predicting academic avoidance. Also, the educational hope has an intermediate role in the relationship between the meaning of education and academic self-efficacy and avoidance of education.