خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف معرفی برند کارفرما به عنوان ابزاری جهت ایجاد رضایت در کارکنان، به بررسی تاثیر ابعاد برند کارفرما بر رضایت شغلی میپردازد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از حیث گردآوری اطلاعات پیمایشی، از جهت اجرا کمی و از نظر تحلیل دادهها توصیفی– همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان یک شرکت تولید مواد غذایی در تهران با 168 پرسنل است که از بین آنها نمونهای 125 نفری انتخاب شد. بررسی فرضیات از طریق معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SmartPls و تاثیر هریک از ابعاد بوسیله رگرسیون چندگانه در نرمافزار Spss مورد آزمون قرار گرفت. در سطح اطمینان 95 درصد وجود رابطه مثبت معنادار میان برند کارفرما و ابعاد آن با رضایت شغلی کارکنان تایید شد. یافتهها نشان داد ابعاد برند کارفرما قادر به تبیین 6/57 درصد از تغییرات رضایت کارکنان میباشند و همچنین بعد ارزش توسعه بیشترین و بعد ارزش علاقه کمترین تاثیر را داشتند.
ملخص الجهاز:
نتايج پژوهش نشان داد که ادراک از برند کارفرما با نگرش هاي شغلي کارکنان شامل رضايت ، هويت و تعهد رابطه مثبت و معناداري دارد.
بنابراين با توجه به نتايج تحقيقات محمدنژاد فدردي و ديگران (١٣٩٥)، افجه و عليزاده فر (١٣٩٦)، ديويس (٢٠٠٨)،پريادارشــي (٢٠١١)، شــلاجرو ديگران (٢٠١١)، خانکلار (٢٠١٣)، تنور و پراساد (٢٠١٦) و اگنجانويچ و اسلاوکوويچ (٢٠١٩) مبني بر تاثير برند کارفرما بر رضايت شغلي کارکنان و بر اساس چارچوب ارائه شده برتون و ديگران (٢٠٠٥) در ابعاد برند کارفرما فرضيات پژوهش حاضر به صورت زير ميباشند: / 223 H١: ميان برند کارفرما و رضايت شغلي کارکنان رابطه معناداري وجود دارد.
بنابراين فرضيه پژوهش تاييد ميشود و اين به معناي وجود رابطه مثبت و معنادار ميان برند کارفرما و رضايت شغلي کارکنان ميباشد.
همچنين در ادامه به منظور بررسي تاثير هر يک از ابعاد برند کارفرما بر رضايت کارکنان از رگرسيون چندگانه استفاده شد که نتايج آن در جدول ٥ نشان داده شده است .
ازاين روپرداختن به موضوع رضايت کارکنان به عنوان سرمايه هاي ناملموس سازمان ازديد برند کارفرما از يک طرف و بررسي ارتباط و تاثير اين ابعاد بر رضايت شغلي کارکنان فعلي از نوآوريهاي پژوهش حاضر ميباشد.
نتايج ، وجود رابطه معنادار ميان کليه ابعاد برند کارفرما و رضايت شغلي کارکنان را تاييد کرد.
(2008), Modeling employer branding communication: the softer aspect of HR marketing management.
Applying employer brand management to employee engagement.
An employer brand framework for prospective employees: scale development & model testing.
The effect of employer brand dimensions on job satisfaction: gender as a moderator.