خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی شاخصهای تجاری سازی دانش با رویکرد بین الملل در شرکتهای دانش بنیان تهران انجام پذیرفت. پژوهش مذکور از نظر هدف کاربردی و بر مبنای ماهیت دادهها نیز از نوع آمیخته (کمی و کیفی)بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی ، شامل اساتید کارآفرینی و خبرگان شرکت های دانش بنیان بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 15 خبره انتخاب شدند. جامعۀ آماری این پژوهش در بخش کمی شامل تمام مدیران و کارشناسان شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های فناوری واقع در پردیس دانشگاهی بود که به روش نمونه گیری تصادفی و گلوله برفی تعداد 175 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی هر دو ابزار مورد سنجش قرار گرفت و تایید شدند. روش تحلیل دادهها در بخش کمی، جهت روایی مدل از تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که شاخصها شامل، آمادگی نهادی، اقتصاد کلان، بنگاه یا شرکت، بهرهبرداری از ارزش، پیشنهاده ارزش، تبیین مفهوم، خدمات حمایتی، زایش و برآیش ایده، زیست بوم، سرمایه معنوی، ظرفیت کارآفرینی فناورانه، قابلیت مدیریت کسبوکار و کیفیت شبکه بودند که در وضعیت مطلوبی قرار داشتند.
The aim of this study was to identify and evaluate knowledge commercialization indicators with an international approach in knowledge-based companies in Tehran. The research was applied in terms of purpose and based on the nature of the data was mixed (quantitative and qualitative). The statistical population in the qualitative section included entrepreneurship professors and experts of knowledge-based companies, and 15 experts were selected using purposive sampling method. The statistical population of this study in a small part included all managers and experts of knowledge-based companies located in technology parks located on the university campus, 175 people were selected by random sampling and snowball sampling. In a small part, a researcher-made questionnaire was used. The validity and reliability of both instruments were evaluated and confirmed. Data analysis method in the quantitative part, for the validity of the model from confirmatory factor analysis and structural equation model and the results of the research showed that the indicators include, institutional readiness, macroeconomics, firm or company, value utilization, value proposition, concept explanation Support services, idea generation, ecology, intellectual capital, technological entrepreneurial capacity, business management capability and network quality were in good condition.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که شاخص هاي تجاري سازي دانش با رويکرد بين الملل در شرکت هاي دانش بنيان تهران شامل ، آمادگي نهادي ، اقتصاد کلان ، بنگاه يا شرکت ، بهره برداري از ارزش ، پيشنهاده ارزش ، تبيين مفهوم ، خدمات حمايتي ، زايش و برآيش ايده ، زيست بوم ، سرمايه معنوي ، ظرفيت کارآفريني فناورانه ، قابليت مديريت کسب وکار و کيفيت شبکه بودند که در وضعيت مطلوبي قرار داشتند.
شرکت هاي دانش بنيان مؤسسات خصوصي يا تعاوني هستند که به منظور افزايش علم و ثروت ، توسعه اقتصادي بر پايه دانش و تحقق اهداف علمي و اقتصادي براي گسترش اختراعات ، نوآوري و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه شامل طراحي و توليد کالا و خدمات را در حوزه فناوري هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام مي دهند (شفيعي ، ١٣٩٢).
٤٤٤ جهت پاسخ به اين سؤال تحقيق و به منظور ارزيابي وضعيت موجود و مطلوب عوامل مؤثر بر الگوي فرايند تجاري سازي دانش با رويکرد بين المللي در شرکت هاي دانش بنيان از آزمون t تک نمونه اي (مستقل ) استفاده گرديد.
بر اساس نتايج اين آزمون تمامي عوامل الگوي فرايند تجاري سازي دانش با رويکرد بين المللي در شرکت هاي دانش بنيان در سطح خطاي ٠/٠٥ مورد تائيد قرار مي گيرند.
با توجه به ابعاد متنوع موردبررسي در اين پژوهش هر يک از عوامل شناسي شده پيشنهاداتي را براي فعالان حوزه تجاري سازي دانش با رويکرد بين المللي در شرکت هاي دانش بنيان به همراه دارد، که در ادامه به هر يک از آن ها پرداخته مي شود.
Vol. 11(22), https://doi.