خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بلوغ مدیریت دانش بر مبنای مدل بلوغ بهرهوری آسیایی در شرکت انتقال گاز شهر تهران انجام شده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و بر حسب نحوهی گردآوری دادهها جزء تحقیقات توصیفی پیمایشی است. دادهها با توزیع پرسشنامه استاندارد مدل بلوغ بهره وری آسیایی در بین 114 نفر از کارکنان رسمی و غیررسمی شرکت انتقال گاز جمع آوری و با استفاده از مدل بلوغ سازمان بهره وری آسیایی، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزاز آماری spss و اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان میدهد که شرکت انتقال گاز از لحاظ بلوغ سازمانی در سطح واکنش قرار دارد. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد هفت مؤلفه مدل بهره وری آسیایی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و شرکت انتقال گاز ایران در این هفت مؤلفه، پایین تر از چارچوب مدیریت دانش سازمان بهره وری آسیایی قرار دارد.
The aim of this study was to investigate the level of knowledge management maturity based on the Asian productivity maturity model in Tehran Gas Transmission Company. This research is applied based on the purpose and descriptive survey research in terms of data collection method. Data were collected by distributing the standard questionnaire of Asian productivity maturity model among 114 formal and informal employees of the gas transmission company and using the maturity model of the Asian Productivity Organization, in two levels of descriptive and inferential statistics using software. SPSS and Excel were statistically analyzed. The research findings show that the gas transmission company is at the level of reaction in terms of organizational maturity. The results of the analysis showed that the seven components of the Asian productivity model are not in a favorable situation and Iran Gas Transmission Company in these seven components is lower than the knowledge management framework of the Asian Productivity Organization.
ملخص الجهاز:
در نتيجه پژوهش حاضر سعي در پاسخگويي به اين سؤال اصلي است : ميزان بلوغ و سطح آمادگي شرکت انتقال گاز ايران براي استقرار سيستم مديريت دانش تا چه اندازه است ؟ ادبيات نظري بلوغ مديريت دانش در ساده ترين مفهوم ، واژه ي "بلوغ " به وضعيت پيشرفت و توسعه کامل اشاره دارد و "مرحله بلوغ " به توالي تغييراتي که بر يک موجوديت تاثير ميگذارد اشاره دارد (٢٠٠٨ ,E.
Anumba, Carrillo, & Al-Ghassani, 2006) جدول ١- مدل هاي بلوغ مديريت دانش (رجوع شود به تصویر صفحه) سطح ٥: تسهيم شده ١٤ در اين پژوهش از مدل بلوغ مديريت دانش سازمان بهره وري آسيايي استفاده شده است .
بررسي پيشينه هاي مرتبط با موضوع تحقيق حاضر نشان ميدهد که مطالعه نقش مديريت دانش با استفاده از مدل بهره وري آسياي در شرکت انتقال گاز ايران ، موضوعي نو است که تا کنون در اين صنعت بررسي نشده است .
جدول ٥- امتيازبندي پرسشنامه ارزيابي مديريت دانش سازمان بهره وري آسيايي براي تحقيق مورد نظر جدول ٦- رتبه بندي معيارهاي مدل APO براساس آزمون فريدمن (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج حاصل از تحليل نشان داد که شرکت انتقال گاز ايران براي مؤلفه رهبري مديريت دانش ، امتياز ٧,٩٢ از ٣٠ کسب نموده است .
Japan: Asian Productivity Organization يادداشت ها : 1 Nair and Prakesh 2 Ehms, and Langen 3 Initial 4 Repeatable 5 Defined 6 Managed 7 Optimizing 8 Teah, Pee, & Kankanhalli 9 Nove, & Variant 10 Default 11 Reactive 12 Aware 13 Convinced 14 Sharing 15 Shamia 16 Serenko 149