خلاصة:
هدف از این تحقیق"طراحی مدل بازاریابی خدمات مالی درکارگزاریهای سازمان بورس اوراق بهادار"میباشد. در این راستا با مصاحبه از خبرگان صنعت بازاریابی و خدمات مالی و توزیع پرسشنامه بین خبرگان بازار سرمایه به روش تحلیل کیفی به طراحی مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاریهای سازمان بورس اوراق بهادارتوسط خبرگان بازاریابی وکارگزاری وشناسایی سنجه هاومولفهها پرداختیم. جامعه موردمطالعه شامل خبرگان حوزه بازاریابی وکارگزاری میباشد. حجم نمونه شامل20 خبره در حوزه بازاریابی وخدمات مالی شرکتی است که به روش اشباع نظری انتخاب و جهت جمعآوری دادهها در این تحقیق از مصاحبه نیمه ساختار یافته وروش دلفی استفاده شده است. نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار مکس کیودا نشان دادکه مولفههای مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاریهای سازمان بورس اوراق بهادار1-جذب، حفظ و نگهداری مشتری، 2-سهم بازار، 3-عملکرد دلالان و واسطهها، 4-آمیخته بازاریابی خدمات، 5-استقرارسیستم جامع خدمات، 6-سرمایه گذاری، 7-تنوع شرکتها، 8-عوامل محیطی (محیط خدمات مالی و بازاریابی) میباشند. همچنین جهت این مولفهها تعداد 67 شاخص به تایید نهایی خبرگان رسید.
The purpose of this study is to "design the financial services marketing model in the brokerages of stock exchanges Organization".In this regard, while reviewing the concepts of marketing and financial services with an interview with experts in the marketing and financial services industry using qualitative analysis, we design a model of marketing of financial services in brokerages of the Stock Exchange Organization by marketing and brokerage experts by marketing and brokerage experts and identified indices and components.The studied population included all the experts in marketing and brokerage.The sample size of the study was 20 experts in the marketing and corporate financial services selected through the theoretical saturation method. Semi-structured interviews and the Delphi method were used to collect the data in this study.Using MAXQDA software,the results of the qualitative analysis showed that the components of the marketing of the financial services model in the brokerages of the stock exchange and securities organization are 1)Customer attraction and retention, 2)market share,3)the performance of brokers and intermediaries,4)the mix of service marketing,5)establishment of the comprehensive service system,6)investment,7)diversity of companies, 8)environmental factors(marketing and financial services environment).Furthermore,67 indices were confirmed for these components.
ملخص الجهاز:
با توجه به وزن به دست آمده از شاخص هاي اين پژوهش در مراحل سـه گانه ي دلفي، بيشترين اهميت را شاخص هاي تدوين تخفيفات کارگزاران ، تدوين قوانين و مقررات انتشـار اوراق بهادار، ايستگاه هاي معاملاتي و عقد قراردادها و همچنين کمترين اهميت را شـاخص هاي حفظ کرامت مشتري، تدوين استراتژي، درک نيازهاي مشتريان ، تمايل مردم در سرمايه گذاري و زيرساخت هاي فناوري را به خود اختصاص داده اند.
نتايج تحليل کيفي توســط نرم افزار MAXQDA نشــان داد که مولفه هاي مدل بازاريابي خدمات مالي در کارگزاريهاي بورس اوراق بهادار شـامل جذب ، حفظ و نگهداري مشـتري، ســهم بازار، عملکرد دلالان و واسـطه ها، آميخته بازاريابي خدمات ، اسـتقرارسـيسـتم جامع ، سـرمايه گذاري، تنوع شرکت ها و عوامل محيطي ميباشند.
با در نظر گرفتن اهميت نقش کارگزاريها به عنوان يکي از ارکان بازار سرمايه در تامين مالي پروژه هاي اقتصادي و خدماتي کشور در بخش خصوصي و دولتي و همچنين سودآوري پايدار اين نهاد مالي، هدف اصلي اين پژوهش طراحي مدل بازاريابي خدمات مالي در کارگزاريهاي بورس اوراق بهادار توسط خبرگان بازاريابي و کارگزاريها در قالب يک مطالعه کيفي مروري ميباشد.
در پژوهشي که در سال ١٣٩٨ توســط ســتوده و همکارانش با عنوان تاثير ســناريوهاي محيطي بر عملکرد ســيســتم پوياي بازاريابي کارگزاريهاي بورس و اوراق بهادار استان فارس صورت گرفت ، براي فرايند مدل سازي و شبيه ســــازي رفتــار متغيرهــا از نــرم افــزار DSS Vensim استفاده و همچنين اعتبار سنجي مـدل نيـز به روش RMSE محاســبه گرديد، مهمترين و نــامطمئن تــرين ســناريوهاي محيطــي شناسـايي شـد ند و سـناريوهاي محيطي بر اساس اين عوامل طراحي و عملکـرد سيسـتم تحـت شـرايط محيطـي مختلـف آزمون شده است .