چکیده:
سازمانها با جمع آوری اطلاعات محیطی» فرصتها و تهدیدهای بالقوه را شناسایی میکنند و از این اطلاعات در
تصمیم گیری استراتژ یک سازمان بهره میبرند. چون سازمان با داشتن اطلاعات از محیط» میتواند نقاط قوت و ضعف
خود را شناسایی کند و در صورت لزوم تغییراتی را ایجاد کند؛ این نیاز سازمان منجر به ظهور پدیدهای به نام هموش
رقابتی شده است. سازمان تحت فرایندی دانش و اطلاعات جدید را کسب و توسعه می دهد و با بصیرت و بینش.
تجربیات و اطلاعات عمومی را به درون سازمان هدایت می کند که باعث تاثیر بالقوه بر رفتار و بهبود قابلیت های سازمان
میشود» که به این فرایند یادگیری سازمانی گفته میشود. هدف از انجام این پژوهش بررسی تااثیر ابعاد یادگیری سازمانی
بر ابعاد هوش رقابتی است. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه موسسات دانش بنیان پارک علم و فناوری شیراز تشکیل
میدهند» که مجموعا تعداد ۵۰ موسسه است؛ جهت تخمین حجم نمونه از جداول مورگان استفاده گردیده» که حجم
نمونه مورد نیاز ۴۴ شرکت است. با توجه به احتمال عدم همکاری بعضی موسسات در نهایت تعداد ۴۲ موسسه» جمعا ۹۹
پرسشنامه» گرد آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. با توجه به
نتایج پژوهش» یه جز تاثیر تفسیر اطلاعات بر هوش بازار و حافظه سازمانی بر هوش رقبا که مورد تایید قرار نگرفته» سایر
فرضیههاء مینی بر تاثیر مثبت و معنادار ابعاد یادگیری سازمانی بر ابعاد هوش رقابتی مورد قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه در مطالعات گذشته به بررسی مسایلی همچون تأثیر مدیریت دانش بر هوش بازار( قاسمی، ساجدی رئیسی و نبوی چاشمی ، 2013) و یا نقش سرمایه ساختاری بر هوش رقابتی (زنگویی نژاد و مشبکی، 2009) پرداخته شده است و به تأثیر یادگیری سازمانی بر هوش رقابتی، به ویژه در موسسات دانش بنیان، توجه چندانی نشده است؛ به همین منظور و با توجه به اهمیت این موضوع، ضروری است تا با ارایه الگویی متناسب با ماهیت سازمانهای دانش بنیان، به بررسی این موضوع پرداخته شود، لذا به دلیل فقدان چنین مدلی در مطالعات گذشته، که به بررسی تأثیر ابعاد یادگیری سازمانی بر ابعاد هوش رقابتی در موسسات دانش بنیان پرداخته باشد، در جهت بر طرف کردن شکاف نظری موجود، مسئله اصلی پژوهش این است که ابعاد یادگیری سازمانی (کسب، توزیع، تفسیر و ذخیره سازی اطلاعات) چه تأثیری بر هوش بازار و هوش رقبا دارد و Sapprasert Qiu Gatsoris بر اساس نتایج پژوهش راهکارهای اثربخشی در جهت تقویت یادگیری سازمانی و هوش رقابتی ارایه شود.
مدل مفهومی و فرضیات پژوهش بر اساس مطالب گفته شده یکی از مهمترین اهداف هوش رقابتی استفاده از منابع اطلاعاتی متفاوت جهت افزایش رقابت پذیری و استفاده مدیران از این اطلاعات در تصمیم گیری است و با توجه به اینکه سازمان با استفاده از یادگیری سازمانی به دنبال توسعه دانش جدید است و با بکارگیری این فرایند میتواند اطلاعات مشتریان، بازار و رقبا را از محیط کسب و آن را در بین سازمان تسهیم و به اشتراک بگذارد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابعاد یادگیری سازمانی بر هوش رقابتی است."