چکیده:
در دنیای رقابتی امروز، صنایع مختلف به این نتیجه رسیده اند که به علت بقا در جهان رقابتی امروز، بهبود مستمر در عملکرد سازمانی امری ضروری است. امروزه سازمان ها به دنبال افزایش سودآوری و حداکثر کردن عملکرد بلندمدت سازمان هستند. در این میان درک اثرات اقتضایی فعالیت های بازار بر عملکرد سازمان اهمیت زیادی دارد. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر فعالیت های اکتشاف و بهره برداری بازار بر عملکرد بازار شرکت با توجه به نقش تعدیل گری مشارکت با تامین کننده می باشد. روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث نحوه گردآوری و اجرا، توصیفی- علی و روش جمع آوری اطلاعات از نوع پرسشنامه می باشد. جامعه آماری پژوهش مدیران 51 شرکت فعال از شرکت های تولیدی کوچک و متوسط استان مازندران می باشد. برای تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهش از نرم افزار SPSS و برای آزمون فرضیه ها از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS2 استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیت های بازاریابی( اکتشاف و بهره برداری ) بر عملکرد بازار با تعدیل گری مشارکت با تامین کننده موثر است.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر فعالیتهای اکتشاف و بهرهبرداری بازار بر عملکرد بازار شرکت مصطفی ابراهیم پور ازبری1، سید محمد نوع پسند اصیل2، امید کاظمی3* 1- استادیار وعضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان، رشت، ایران 2- استادیار وعضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان، رشت، ایران 3- کارشناسی ارشد، MBA، دانشگاه گیلان، رشت، ایران چکیده صنایع مختلف در عصر رقابتی امروز، به این مهم دستیافتهاند که برای ماندگاری در بازار، بهبود مستمر در عملکرد سازمانی امری ضروری است.
شکل (1): مدل مفهومی پژوهش(منبع: هیو و لیو،2014) روش پژوهش ازآنجاکه در این پژوهش تأثیر فعالیتهای اکتشاف بازار و بهرهبرداری بازار بر عملکرد بازار از طریق تعدیلگری مشارکت با تأمینکننده در شرکتهای تولید کوچک و متوسط بررسی شدهاست و نتایج این پژوهش برای بهترشدن کارکرد این شرکتها استفاده میشود، نوع پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی است.
001) نتیجهگیری و پیشنهادها پژوهش حاضر، تأثیر فعالیتهای بهرهبرداری بازاریابی و اکتشاف بازاریابی بر عملکرد بازار شرکتها را بررسی کرده است که در این میان مشارکت با تأمینکننده، متغیر تعدیلگر در نظر گرفته شد.
براساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها و بررسی فرضیههای پژوهش، پیشنهادهای کاربردی زیر ارائه میشوند: باتوجه به تأثیر مثبت و معنیدار فعالیتهای بهرهبرداری بازاریابی بر عملکرد بازار، به مدیران شرکتها پیشنهاد میشود که برای بهبود عملکرد بازار شرکت، به افزایش سطح فعالیتهای بهرهبرداری بازاریابی از طریق ارتقا و بهبود محصولات، پیادهسازی مدیریت کیفیت محصولات، در اولویت قراردادن ارائه خدمات مناسب به مشتری، بخشبندی بازار هدف و درنهایت قیمتگذاری شفاف محصولات، اقدام کنند."