چکیده:
رشد اینترنت و دیگر شبکههای اجتماعی در عصر کنونی، فرصتهای جدیدی را برای بهاشتراکگذاشتن دانش و تجربیات افراد با دیگران فراهم میکند. از سوی دیگر، رشد و توسعة این ابزارها، فرصتهایی را نیز برای بهرهگیری از منابع بدیع نوآوری در اختیار سازمانها میگذارد. هرچند قابلیّتهای جمعسپاری، بهمعنای یک رویکرد بازاریابی نوین برای برخی سازمانها و مدیران آنها هنوز بهدرستی شناخته نشده است، اما سازمانهای مختلف میتوانند این پلاتفرم را برای ارتقای عملکرد شرکت و ایجاد مزیت رقابتی بهکاربندند. در این پژوهش، تأثیر پلاتفرم جمعسپاری بر عملکرد شرکت بررسی شده است. برای جمعآوری اطلاعات از دادههای کتابخانهای و پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه بهصورت صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (0.78) تأیید شده است. با استفاده از آزمونهای آماری معادلات ساختاری و با یهرهگیری از دو نرمافزار Spss و Lisrel فرضیات بررسی شدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که انگیزة مشارکت در جمعسپاری بر استفاده از جمعسپاری و استفاده از جمعسپاری بر ارتقای عملکرد شرکت تأثیر دارد. همچنین، نتایج نشان میدهد که میزان پاداش درنظرگرفتهشده برای جمعسپاری بر ایجاد انگیزه برای مشارکت در جمعسپاری تأثیر معناداری ندارد. همچنین عملکرد شرکت از طریق جمعسپاری، بر کاهش هزینة کسب و کارها و بهرهوری فعالیتها تأثیر معناداری ندارد.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش به سازمانها برای بهبود مشارکت الکترونیک مشتریان در فرایند تولید ارزش کمک شایانی میکند؛ همچنین به درک بهتری از پتانسیلهای مختلف نقش مشتری در مدل کسبوکار منجر میشود.
بنابراین، براساس مجموع مبانی نظری و پیشینة پژوهش ، سؤالات و فرضیات پژوهش به صورت ذیل است: سؤالات پژوهش 1- آیا استفاده از پلاتفرم جمعسپاری باعث ارتقای عملکرد شرکت می شود؟ جمعسپاری بر کدامیک از فعالیتهای بازاریابی بیشترین تأثیر را دارد؟ فرضیههای پژوهش H1:بین ایجاد انگیزه برای مشارکت در جمعسپاری و میزان استفادهاز جمعسپاری رابطة مثبت معناداری هست.
[1] Halder [2] Cilliers [3] Lee [4] - Vargo, S.
Lecocq, et al [6] - Department of Economic and Social Affairs (DESA) [7]- crowdsourcing [8] - Gowdy [9] - Whinston [10] - Benkler [11] - Hoegg [12] - Wirtz [13] - internal R&D [14] -collective intelligence [15] - Brabham [16] - Zheng, Li, and Hou [17] - Leimeister [18] Zheng [19] Balachandra& Friar [20] Brown& Eisenhardt [21] Griffin [22] Lazear, & Rosen [23] - Lakhan [24] .
Lerner,& Tirole [25] Snir& Hitt [26] Sonsino& Benzion [27] Shocker& Srinivasan, [28] Frey [29] Taylor, [30] Fullerton& McAfee [31] Krishnan, [32] Leimeister& Huber [33] Yang& Chen [34] Lerner& Tirole [35] Johnson [36] Critical Value [37] Balachandra& Friar [38] Brown& Eisenhardt [39] Griffin مراجع 1- تاکی، انسیه؛ مروتی شریفآبادی، علی؛ میرغفوری، حبیب الله (1394).
Factors for success in R&D projects and new product innovation: a contextual framework.
Journal of Management Information Systems, 26(1), 197–224.
Journal of Management Information Systems, 26(1), 197–224.
Journal of Product Innovation Management, 29(2), 245-256.