The purpose of the present research is to investigate the effect of landscaping and apparent appearance on customers' behavior. This research is an applied research in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. Data were collected using questionnaire. Moreover، statistical population of the research consists of the customers of women's clothing boutiques in Karaj. The selected sample was equal to 370 customers using random sampling method. Furthermore، data were analyzed using AMOS and SPSS softwares. The research results showed that landscaping and store appearance have a positive impact on customers' behavior and will attract them to the store. Moreover، the dimensions of customer support and attraction have the most and the least impact on customer behavior، respectively.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از تحقیقات آشتیانی و اکبری (1392) در داخل کشور، نشان میدهد که ازجمله عوامل تأثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی، محیط فروشگاه است که با تأثیر روانی خود موجب تحریک رفتار مشتری میشود (آشتیانی و اکبری، 2013).
این مطالعه را تیم فییور در سال 2000 گسترش دادند، این گروه، رایحة موجود در محیط و تأثیر آن در برانگیختگی مشتریان را نیز برسی کرده و نشان دادند که لذت عاطفی ناشی از یک عطر دلپذیر و مناسب باعث نگرش مثبت خریدار به محصول شده و قصد خرید را افزایش میدهد (فیور و همکاران، 2000).
برای پرکردن شکاف موجود در توجه به فضای خارجی و ارائة اطلاعات مفید به خردهفروشان کوچک، هدف از این مطالعه بررسی تأثیر متغیرهای خارجی و به طور خاص محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه است و پاسخ مشتریان به بوتیک پوشاک را برسی کرده است.
مدل SOR در این مطالعه فرض میکند که نمای خارجی فروشگاهها به عنوان محرکهای محیطی، پاسخهای عاطفی مشتریان را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث تحریک آنان برای خرید میشود و همچنین مشتریان در این مطالعه با رفتار خود به گونهای اهداف مدنظر را حمایت میکنند.
برای بررسی تأثیر متغیرهای محیطی (محوطهسازی و نمود ظاهری فروشگاه) بر رفتار مشتریان مدل زیر طراحی شده است.
با توجه به مدل معادلات ساختاری و جدول6، براساس فرضیة اول نمود ظاهری فروشگاه در نقش متغیر مستقل در سطح اطمینان95درصد بر رفتار مشتریان تأثیر دارد و ضریب تأثیر آن 50/0 بوده که نشاندهندة تأثیر مثبت و مستقیم نمود ظاهری فروشگاه بر رفتار مشتریان است؛ به معنای اینکه به ازای یک واحد تغییر در نمود ظاهری فروشگاه 50/0 واحد تغییر در رفتار مشتریان، به طور مستقیم ایجاد خواهد شد."