Increasing competition in marketplace and understanding the importance of customer maintenance for organizations، drives them to gradually making and maintaining long-term customer relationship. According to several researchers، relationship marketing is considered as one of the most useful approaches that companies and service sectors can use in order to maintain the relationship. This research has investigated the influence of marketing strategies– financial، social and structural bonds- on customer relationship performance– relationship length، depth and breath- through relationship satisfaction and relationship commitment as the mediators toward using new electronic banking services. This research is an applied research in terms of prurpose and descriptive-survey in terms of date collection. Furthermore، data analysis has been done using structural equation modeling. The selected sample consists of 266 customers of a state bank in Mashhad city using available to non-random sampling methods. The research results showed the significant and positive effect of structural bonds on relationship satisfaction and also relationship satisfaction on relationship commitment. Moreover، the results indicated a strong significant and positive effect of relationship commitment on relationship length، depth and breadth which represents the influential impact of relationship commitment on customer relationship performance. In sum، in this reserach social and structural bonds have a significant impact on relationship length and depth
خلاصه ماشینی:
"مشتریان به برنامههای بازاریابی رابطهمند که جریاناطلاعات بین بانک و مشتریان را افزایش میدهد و احساس مثبت مشتریان را دربارة بانکشان ارتقا میدهد و همچنینباعث افزایش رضایت و استحکام ارتباط میشوند، جهت میدهند (ایننیو و بینکز، ۱۹۹۶) با توجه به ظهور بانکهای خصوصی در کنار بانکهای دولتی و افزایش رقابت میان آنها، بازاریابی رابطهمند، رویکردی برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتری، فعالیتهایی را که از دید مشتری مهم و ارزشزا هستند شناسایی، تقویت و بهبود میبخشد و مشتریان بیشتری را جذب و به سازمان وفادار میسازد (رنجبریان و براری، 1388) و در نتیجه باعث بهبود عملکرد ارتباط با مشتری میشود.
برنامههای بازاریابی رابطهمند به طور مستقیم دربارة مشتریانی است که بیشترین سودآوری را ایجاد میکنند و تمام تلاش شاموت و همکاران، 2006) مطاالعات انجامشده در زمینة بازاریابی رابطهمند بر سه نوع استراتژی پیوندهای مالی، اجتماعی و ساختاری متمرکز بودهاند که این خود باعث افزایش و تحکیم ارتباط سازمان با مشتری میشود (هسیه و همکاران، 2005؛ لین و همکاران، 2003؛ شاموت و همکاران، 2006؛ سودرلوند، 2006؛ چیو و همکاران، 2005؛ بری و پاراسومن، 1991).
مدلسازی معادلات ساختاری (ضرایب استانداردشده) به تصویر صفحه مراجعه شود بحثونتیجهگیری همانطور که بیان شد، هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر نوآرانه استراتژیهای بازاریابی رابطهمند بر طول، عمق و وسعت ارتباط به واسطة تعهد ارتباطی و رضایت ارتباطی در استفاده از خدمات نوین بانکداری الکترونیک در یکی از بانکهای دولتی شهر مشهد است.
Relationship marketing in customer service – oriented business segment: development of trust as a marketing tool Case study of restaurant X, Thesis International Business 9- Berry, L."