The application of financial services marketing in Iran’s financial system has become widespread over the recent decade. The goal of this type of marketing is to attract potential investors. The stock exchange market is the most important one in this system. This market is considered as a crucial tool for absorbing straggled money، strengthen economy، and company financing. Furthermore، increasing people engagement in the stock market will lead to economic boom. Hence finding some new ways to acquire new investors for the stock market is considered as a top priority for capital market managers as well as policy makers. In this research the stock market viewed as an innovation. Based on the innovation features mentioned in Roger’s Innovation Diffusion Theory (IDT)، a 21-items questionnaire has been designed. Moreover، data were collected using 170 open-ended self-report 4-point scales questionnaire. Structural equation modeling indicated that perceived relative advantage of stock and also observability of the stock have a positive impact on intention toward investing in the stock market.
خلاصه ماشینی:
"جدول1 – روند رشد تعداد کدهای سهامداری صادره (مستخرج از گزارش شرکت سپردهگذاری مرکزی،1393) میزان رشد سال به سال تعداد کدهای سهامداری صادره سال به تصویر صفحه مراجعه شود میانگین میزان رشد سالانة ترکیبی (CAGR)= 14% بنابراین، تلاش نهادهای مرتبط برای ایجاد علاقه و تمایل در افراد دارای سرمایههای راکد هرچند کوچک موجب رشد هرچهبیشتر کمی و کیفی بورس و بهتبع آن اقتصاد میشود؛ در عین حال با نوآوری تلقیکردن پدیدة بورس میتوان راهبردها و اقدامات مؤثرتری برای تحقق هدف مذکور ترسیم و اجرا کرد.
ازاینرو، میتوان هدف پژوهش را اینگونه مطرح کرد «ارزیابی میزان تأثیر ویژگیهای پنجگانة بورس به عنوان یک نوآوری (مزیت نسبی، پیچیدگی، سازگاری، مشاهدهپ ذیری و آزمونپذیری) بر میزان بر تمایل افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار» مبانی نظری و توسعة فرضیههای پژوهش با بررسی منابع و آثار در حوزة سرمایهگذاری در بورس، مشاهده میشود که بیشتر مطالعات بر شیوة تصمیمگیری و سرمایهگذاری سرمایهگذارانی که در بورس حاضرند اشاره میکند، نه بر افرادی که هنوز به بورس وارد نشده و اصطلاحا فاقد کد سهامداری هستند.
میزانی است که نوآوری با ارزشها، نیازها و تجربیات بهکارگیرندگان بالقوه همخوان و سازگار باشد (Rogers,1983)؛ برای مثال آیا ارزشهای خانوادگی ورود به سرمایهگذاری در بورس و خرید و فروش سهام و کسب درآمد را مشروع و قابل پذیرش میداند یا خیر؟ برای مثال در سال 1384در پی اظهارنظر مسئولان ارشد دولتی مبنیبر حرامبودن بورس، این ابزار بهشدت دچار ضعف شد.
جدول3 - میانگین، انحراف معیار و همبستگی بین متغیرهای پژوهش متغیر میانگین به تصویر صفحه مراجعه شود آزمون همبستگی نشان میدهد که بیشترین ضریب همبستگی با قصد سرمایهگذاری در بورس بهترتیب مربوط به مزیت نسبی درکشده (r12 = 0."