چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی ادراک منصفانه و یا غیرمنصفانة مشتریان نسبت به راهکار قیمتگذاری پویا در صنعت هتلداری ایران و تبیین نقش ویژگیهای مشتریان بر انصاف ادراکشدة آنها از این راهکار انجام شد. در این پژوهش 5 سبک متفاوت برای اجرای قیمتگذاری پویا در صنعت هتلداری ایران شناسایی شد. در ادامه پرسشنامهای به صورت فیلمنامة بازی نقش با پنج حالت برای پنج سبک قیمتگذاری در بین مشتریان فرضی هتلها و مصرفکنندگان عمومی عضو شبکههای اجتماعی توزیع شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از 227 پرسشنامة تحقیق نشان داد که سبک قیمتگذاری بر اساس تقاضای هفتگی از دید مشتریان غیرمنصفانه تلقی میشود؛ اما سایر سبکهای قیمتگذاری پویا در صنعت هتلداری منصفانه به حساب میآیند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که دو متغیر جنسیت و آشنایی با قیمتگذاری پویا تأثیری بر ادراک منصفانة افراد ندارد. از سوی دیگر، اندازة اثر ترکیبی حاصل از سبکهای متفاوت قیمتگذاری پویا برای سه متغیر درآمد، سن و تجربة مصرفی بر ادراک منصفانة افراد تأثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
Evaluation of Customers’ Perceived Fairness of Dynamic Pricing and Its Effective Factors in Hotel Industry Mohsen Nazari1, Mehdi Samizadeh*2 1- Associate Professor, Departmenet of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran mohsen.
On the other hand, the combined effect size of different modes of dynamic pricing for the three variables of income, age and experience have significant impact on fairness perception of the individual.
Keywords: Perceived Fairness, Dynamic Pricing, Hotel Industry, Costumer Characteristics.
روش تحقیق هدف از اجرای این تحقیق، بررسی ادراک منصفانه و يا غيرمنصفانة مشتريان نسبت به سبکهاي متفاوت قيمتگذاري پويا در صنعت هتلداري ايران و نقش عوامل و ويژگيهاي مشتريان بر انصاف ادراکشدة آنها از اين راهکار قيمتگذاري است.
یکی دیگر از نتایج تحقیق این بود که متغیر تجربة مصرفی یا فراوانی استفاده از خدمات هتل بر انصاف ادراکشدة مشتریان در دو سبک قیمتگذاری بر اساس مدت زمان استفاده و زمان ذخیرة اتاق در بخش هتلداری، تأثیرگذار است و در سایر سبکها تأثیری ندارد.
Perceptions of price unfairness: Antecedents & consequences, Journal of Marketing Research, 36(2), 187– 199.
How the source of price information & affect influence perceived price (Un)fairness, Journal of Marketing Research, 44(2), 261– 271.
Hotel revenue management and its impact on customers' perceptions of fairness, Journal of Revenue & Pricing Management, 2(4), 303–314.
Influences of consumer characteristics on fairness perceptions of revenue management pricing in the hotel industry.
The moderating role of familiarity in fairness perceptions of revenue management pricing.