چکیده:
سازمانها در جهان امروزی با تلاطم محیطی زیادی مواجه اندبه گونه ای که سطوح بالای تلاطم محیطی می تواند عملیات شرکت را فلج کند. در واقع ستاده های عملکرد سازمان در اینگونه محیطها وابستگی زیادی به توانایی شرکت در مدیریت تغییرات و انعطاف پذیری آن دارد. از آنجاییکه یکی از عوامل مهم در محیطهای متلاطم تغییر سریع در نیازها و ترجیحات مشتریان سازمان است و با توجه به رویکرد نوین بازاریابی در جهت سرلوحه قراردادن نیازهای مشتریان؛ یکی از مهمترن قابلیتهای پویای سازمان در جهت مدیریت تغییرات محیطی در چنین محیطهایی چابکی مشتری معرفی شده است با توجه به نقش حیاتی چابکی مشتری در محیطهای متلاطم رقابتی و جدید بودن این مفهوم در ادبیات بازاریابی؛ هدف تحقیق حاضر بررسی چگونگی دستیابی به این قابلیت مهم برای سازمانها است؛ از آنجاییکه یکی از ابزارهای مهم دستیابی به چابکی مشتری در سازمان قابلیتهای پویا معرفی شده اند.به همین دلیل در این مطالعه مدل شکل گیری بعد چابکی مشتری بر اساس قابلیتهای پویای شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار به منظور بهبود ابعاد ستاده های فرآیند سازمانی در صنعت الکترونیک ایران ارائه و آزمون شده است.این مدل بر اساس سه حوزه ادبیاتی مدیریت یعنی ادبیات مدیریت استراتژیک در ارتباط با قابلیتهای پویا، ادبیات مرتبط با حوزه کارآفرینی و ادبیات مرتبط با فناوری اطلاعات ایجاد شده است. نتایج بدست آمده از نمونه آماری، مدل فوق را تایید می نماید بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که قابلیتهای پویا به شکل گیری چابکی مشتری در سازمان کمک می نمایند همچنین چابکی مشتری ایجاد شده بر کیفیت و کارایی ستاده های فرآیندی سازمان اثر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور مقاله حاضر ابتدا به بررسی مطالعات و رویکردهای پیشین درباره بازاریابی درونی و بازارگرایی پرداخته، سپس مدلی برای اندازه گیری آن Market Orientation Harris snd Ogbonna Organizational Commitment Organizational Citizenship Behavior Internal Marketing Webster Berry Gronroos George Marketing ارائه میدهد.
برای مثال ابعادی نظیر رفتارهای کمک کننده، رادمردی و گذشت، وفاداری سازمانی، پیروی از دستورات، نوآوری فردی، Erdheim Griffin and Hepburn Kondratuk Dawley Namasivayam and Zhao Buchanan Bateman Organ Willingness toCooperate Innovative and Spontaneous Behaviors Katz and Kahn Discretionary Yoon Awwad and Agti وجدان، توسعه فردی، ادب و ملاحظه، فضیلت مدنی، نوع دوستی و ...
تحقیق دیگری نشان داد که اجرای مفهوم بازاریابی درونی در بین کارکنان بانک دارای تاثیر مثبت روی بازارگرایی است (کایریازوپولوس 6 و همکاران، 2007).
سیواراماکریشنان و همکاران 6 (2008) پیشنهاد دادند که تعهد سازمانی یکی از پیشایندهای بازارگرایی است، بطوریکه برای یک سیستم پاداش مبتنی بر بازار لازم است که فرهنگ بازارگرایی توسعه یابد؛ آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که تعهد سازمانی تاثیر مستقیم بر بازارگرایی سازمان دارد.
همچنین، واریس (2006) از طریق بررسی متغیرهای نگرش کارکنان به تعهد سازمانی و ادراک از In- role Job Involvement Antecedent Consequence Waris Sivaramakrishnan et al Jones et al Caruana et al Kirca et a Kosuge محیط کار 1 ، متوجه رابطه مثبت بین بازارگرایی (مشتریگرایی، رقابت گرایی و هماهنگی بین بخشی) و رفتار شهروندی سازمانی شد.
01 Service-oriented ) میتوان گفت که دو متغیر بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی با هم رابطه مستقیم و معنادار در سطح اطمینان 99 درصد دارند و با افزایش هر یک از این دو متغیر، دیگری نیز افزایش مییابد."