خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مولفههای فرهنگ سازمانی در مدیریت تحول شعب بانک ملت شهر کرمانشاه اجرا شد. روش پژوهش از نظر ماهیت کمّی و از لحاظ هدف کاربردی بود چون نتایجش را میتوان برای برنامهریزیها و سیاستگزاریها به منظور پیادهسازی رهیافت مدیریتی و افزایش نوآوری در سیستمهای بانکی بکار گرفت. همچنین از لحاظ نحوه گردآوری دادهها جزو تحقیقات توصیفی بود چرا که از روشهای توصیفی (غیرآزمایشی) و روش تحلیل همبستگی (رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری) استفاده شد. جامعه آماری شامل 171 نفر از کارکنان شعب بانک ملت در شهر کرمانشاه بودند (171=N) که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب براساس جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان (1970) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای لازم از یک پرسشنامه استاندارد استفاده شد و روایی آن با روایی محتوایی و روایی سازه و پایایی به کمک پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شدند و مورد تایید قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها از نرمافزارهای SmartPLS نسخه 3 و SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت مدیریت تحول در بین کارکنان شعب بانک ملت شهر کرمانشاه در حد بالاتر از متوسط بود.
ملخص الجهاز:
٢٩۶ برهاني (١٣٩٣) در مطالعه ي خود به اين نتيجه دست يافت که ابعاد فرهنگ سازماني (مشارکت ، سازگاري، انطباق پذيري و رسالت ) تأثير مثبت و معناداري را بر مديريت تحول در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران دارد.
در پژوهش حاضر يک مدل مفهومي از روي مدل دنيسون و هيت براي بررسي تاثير مولفه هاي فرهنگ سازماني بر مديريت تحول در شعب بانک ملت شهر کرمانشاه تدوين گرديد.
در نتيجه طبق اين زمينه ، پژوهش حاضر براي جمع آوري اطلاعات بيشتري در زمينه نقش مولفه هاي فرهنگ سازماني در مديريت تحول در کارکنان شعب مختلف بانک ملت واقع در شهر کرمانشاه طراحي و اجرا گرديد.
در پايان سعي گرديد به پرسش هايي درباره وضعيت مولفه هاي فرهنگ سازماني (مشارکت ، سازگاري، انطباق پذيري، رسالت ) و مولفه هاي مديريت تحول (آگاهي از تغيير، تمايل به تغيير، دانش درباره تغيير، توانايي اجراي مهارت ها و رفتارهاي جديد، تقويت و حفظ تغيير) در ميان کارکنان شعب مختلف بانک ملت در شهر کرمانشاه و روابط آماري بين اين مولفه ها پاسخ داده شود.
جدول ٣ نشان ميدهد که وضعيت اکثر مؤلفه هاي فرهنگ سازماني در بين کارکنان مورد مطالعه در شعب مختلف بانک ملت شهر کرمانشاه از مقدار متوسط (٣) به بالا برخوردار بودند يعني مؤلفه رسالت بالاترين مقدار و مؤلفه سازگاري کمترين مقدار را به خود اختصاص دادند.
واکاوي تاثير مولفه هاي فرهنگ سازماني بر مديريت تحول در شعب بانک ملت شهر کرمانشاه .