خلاصة:
افزایش حجم تجارت الکترونیک فرامرزی بیانگر شکل جدیدی از تجارت بین المللی است. فن آوری اطلاعات از طریق افزایش آکاهی مشتریان نقش موثری در توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی داشته است. در این مقاله سعی شده با ارائه مدلی نقش فن آوری اطلاعات در توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی تشریح گردد. جامعه آماری تحقیق، مشتریانی هستند که از فروشگاه های الکترونیکی موجود در جامعه مجازی ایرانیان به صورت الکترونیکی خرید کرده اند، که از میان آنان بطور تصادفی با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با طیف لیکرت بوده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های و آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و Amos استفاده شده است. یافته های این تحقیق حاکی تائید مدل مفهومی ارائه شده است. یعنی انگیزه های استفاده از اینترنت (تجارت الکترونیکی) برای خرید کالا از خارج کشور باعث می شود که مشتریان برای شناخت عرضه کنندگان کالا و همچنین نحوه خرید آنلاین از فن آوری اطلاعات استفاده نمایند . همچنین استفاده از فن آوری اطلاعات با افزایش آگاهی مشتریان از تجارت الکترونیک فرامرزی موجب اقزایش قصد آنها برای خرید از طریق اینترنت می گردد.
The increase in cross-border e-commerce in recent years indicates a new form of international trade. Information technology has played an effective role in the development of e-commerce worldwide through increasing customer awareness. In this article, we try to explain the role of information technology in the development of cross-border e-commerce by presenting a model. The statistical population of the study are customers who have purchased electronically from e-shops in the Iranian virtual community, from which 384 people were randomly selected as a sample using the Cochran's formula. The research method was survey and the data collection tool was a questionnaire with Likert scale. Structural equation method and SPSS and Amos software were also used to analyze the data and test the hypotheses. The findings of this study confirm the conceptual model presented. That is, the motivation to use the Internet (e-commerce) to buy goods from abroad causes customers to use information technology to identify suppliers of goods and also how to buy online. The use of information technology also increases customers' awareness of cross-border e-commerce by increasing their intention to shop online.
ملخص الجهاز:
نقش فناوري اطلاعات در افزايش آگاهي مصرف کننده در تجارت الکترونيکي فرامرزي 1 تاريخ دريافت مقاله : ٩٩/٠٧/١٣ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٩/٠٨/٠٨ ليلا کرد نائيج 2 سيدعباس حيدري چکيده افزايش حجم تجارت الکترونيک فرامرزي در سال هاي اخير بيانگر شکل جديدي از تجارت بين المللي است .
همچنين استفاده از فن آوري اطلاعات با افزايش آگاهي مشتريان از تجارت الکترونيک فرامرزي موجب اقزايش قصد آنها براي خريد از طريق اينترنت ميگردد.
در اين مقاله درصدد ارائه الگويي براي برقراري ارتباط بين فناوري اطلاعات با آگاهي مصرف کنندگان در استفاده از روش تجارت الکترونيکي فرامرزي در تامين کالاها و خدمات مورد نياز آنها ميباشيم .
زنجيره ارزش مجازي از ديدگاه ويبر و کلمن عبارت است از «فرآيند جمع آوري، منظم ساختن ، گزينش ، ترکيب ، توزيع ، مبادله ارزيابي و عرضه اطلاعات ٤٣٣ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣ : زنجيره ارزش مجازي پيشينه تحقيق به علت گستردگي و ابعاد مختلف مبحث تجارت الکترونيکي و رشته هاي مختلف آن تحقيقات و مطالعات زيادي در اين حوزه تا کنون صورت گرفته است ولي برخي تحقيقات داخلي و خارجي انجام شده مرتبط با اين موضوع بشرح زير ميباشد: حسين پور و رضايي (١٣٩٣) در تحقيق خود به بررسي شيوه هاي ايجاد اشراف اطلاعاتي در تجارت الکترونيکي پرداختند.
جدول شماره ٣ : روايي سازه اي پرسشنامه (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي تحقيق در اين تحقيق براي بررسي و آزمون تاثير فن آوري اطلاعات بر آگاهي مشتريان جهت استفاده از تجارت الکترونيکي در خريدهاي خارجي خود از مدل معادلات ساختاري استفاده شده است .