چکیده:
در سالهای اخیر صنعت گردشگری در جهان به سرعت گسترش یافته است؛ اما علی رغم قابلیتهای منحصر به فرد
ایران در زمینه جاذبههای طبیعی و تاریخی» اطلاعات و آمارها حاکی از عدم موفقیت این صنعت در ایران است. به نظر
میرسد یکی از دلایل این امر بی توجهی به نیازها و اولویتهای گردشگران است. هدف این پژوهش بررسی اهمیت-
عملکرد ویژگیهای عالیقاپو و مسجد جامع اصفهان از دید گردشگران خارجی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای
کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی-پیمایشی جای می گیرد. جامعه آماری این
پژوهش گردشگران خارجی بازدید کننده از عالی قاپو و مسجد جامع اصفهان میباشند. با استفاده از رابطه کوکران حجم
نمونه ۱۵۹ نفر برآورد شد. پرسشنامه محقق ساخته متشکل از ۲۱ ویژگی مکانهای تاریخی» برای سنجش اهمیت و
عملکرد از هر ویژگی طراحی و در مکانهای تاریخی عالی قاپو و مسجد جامع اصفهان در سال ۹۲-۹۱ بعد از اتمام
بازدید گردشگران بهصورت نمونه گیری در دسترس توزیع شد. دادههای گرد آوری شده با استفاده از تحلیل اهمیت-
عملکرد (1۳۸) و آزمونهای مقایسهای بررسی شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که ویژگیهای پاکیزگی» مناسب و
راحت بودن سرویسهای بهداشتی» علائم راهنمایی و چند زبانه» اطلاعات کتبی پیشینه مکان تاریخی و ارایه نقشه مربوط
به مکان اهمیت بالایی برای گردشگران برخوردار است؛ ولی نتایج مربوط به عملکرد»ء نشان از پایین بودن رتبه این
ویژگیها درمکان های مورد مطالعه بود. همچنین» راحتی و آسانی خرید بلیط» قیمت بلیط معماری مکان تاریخی؛
منحصربه فرد بودن مکان تاریخی» امنیت و رفتار افراد نسبت به گردشگران» چشمانداز و مناظر اطراف بنای تاریخی» از
اهمیت بالایی برخوردار بوده و مکانها نیز در این زمینهها عملکرد بالایی داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3- نتایج تحلیل اهمیت – عملکرد ویژگیهای عالی قاپو و مسجد جامع اصفهان میانگین رضایت میانگیناهمیت (n=159) ویژگیها عوامل اصلی مسجد جامع عالی قاپو 91/2 09/3 05/4 اطلاعات راهنمای شخصی و کیفیت اطلاعات کتبی اطلاعاتی 75/2 66/2 60/3 ارائه نقشه مربوط به مکان 48/2 68/3 52/2 ارائه سی دی و بروشور مربوط به مکان 67/2 73/2 07/4 علائم راهنمایی و چند زبانه 75/3 08/4 20/3 فاصله هتل از مکان تاریخی دسترسی 22/4 39/4 02/4 آسانی خرید بلیط 63/4 41/4 55/3 سطح قیمت بلیط 53/3 85/3 48/3 دسترسی آسان به مکان تاریخی 65/3 67/3 03/4 ساعت کار مکان تاریخی 38/4 18/4 18/4 امنیت و رفتار افراد نسبت به گردشگران در مکان 71/2 10/3 99/2 کیفیت غذا و نوشیدنی در نزدیکی مکان امکانات خوردنی و استراحت 61/2 25/3 9/2 خدمات ارائه شده در کافی شاپ 73/2 42/3 4/3 وجود رستوران سنتی همراه با خدمات سنتی 75/2 80/2 06/3 مبلمان و سکوی نشیمن (امکانات استراحت) 24/3 90/3 33/2 امکانات خرید در نزدیکی مکان تاریخی امکانات خرید 04/3 78/3 60/2 سوغاتی محلی 28/4 37/4 38/4 معماری بنای تاریخی جذابیتها 55/4 47/4 28/4 منحصر به فرد بودن بنای تاریخی 73/3 24/4 88/3 چشم انداز اطراف بنای تاریخی 32/3 20/3 11/4 پاکیزگی (رستوران،سرویس بهداشتی،بنای تاریخی و..."