چکیده:
دستیابی به مزیترقابتی پایدار از اساسیترین راهبردهایی است که خردهفروشیها باید به آن اهتمام داشته باشند. بنابراین تأثیرگذاری بر هنجارهای ذهنی مشتری بیشترین ثمربخشی را برای این مقصود در پی دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تصویر قیمتی و رسانة اجتماعی بر قصد خرید مشتری بهواسطة نگرش و رضایت وی است. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی - پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش تمام افرادی است که تجربة خرید از هایپرمارکتها/سوپرمارکتهای شهر تهران را دارند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. باتوجهبه فرمول کوکران، تعداد 387 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی ساده در جامعة هدف توزیع شد. همچنین برای بررسی فرضیههای پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد خردهفروشیها/ فروشگاهها میتوانند با ایجاد تصویر قیمتی مناسب برای خود، نگرش و رضایت مشتریان و به دنبال آن بر قصد خرید آنان اثرگذار باشند. همچنین میتوانند با بهرهگیری از رسانة اجتماعی نگرش و رضایت مشتریان خود را به طریق مطلوب متأثر کنند. در این مقاله اثر رسانة اجتماعی بر قصد خرید مشتری تأیید نشد. این میتواند بهدلیل شرایط اقتصادی، محتوای نامطلوب یا کمتجربگی خردهفروشان در استفادة مؤثر از این عنصر باشد. به همین دلیل، به خردهفروشان توصیه شده است با بهرهگیری از رسانة اجتماعی در جهت اثرگذاری بر المانهای ذهنی مشتری بکوشند تا نیات رفتاری آیندة او را تحت تأثیر قرار دهند.
Achieving a sustainable competitive advantage is one of the most essentials that retailers should pursue. Therefore, influencing the subjective norms of customers can result in the most fruitful outcome for this purpose. The main goal of this research was to investigate the effect of price image and social media on customers’ intention to purchase, with the mediating effects of their attitude and satisfaction. This research was applied and descriptive-survey correlational in terms of the type and the method. The statistical population of the research was the people who had the shopping experience from the hypermarkets/supermarkets in Tehran. The data were collected by using a questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed through the content validity. Also, the reliability of the questionnaire was verified through Cronbach’s alpha coefficient. According to the Cochran’s formula, 387 questionnaires were distributed in the target population by the simple random sampling method. Structural Equation Modeling (SEM) was used to test the research hypotheses. The results showed that retailers/supermarkets can influence customers’ intention to purchase and their attitude and satisfaction by making a suitable price image of themselves. They can also use social media to influence the attitude and satisfaction of their customers in a desirable way. In this study, the effect of social media on the customers’ intention to purchase was not confirmed. This could be due to the economic situations, an unfavorable content, or retailers’ immaturity of using social media effectively. For this reason, retailers are advised to use social media to influence the customers’ subjective elements to affect their future behavioral intentions.
خلاصه ماشینی:
Investigating the Effect of Price Image and Social Media on Customers’ Intention to Purchase Mohammadreza Hamidizadeh1, Maryam Akhavan Kharazian*2, Javad Ghaffari Feyzabadi.
The main goal of this research was to investigate the effect of price image and social media on customers’ intention to purchase, with the mediating effects of their attitude and satisfaction.
The results showed that retailers/supermarkets can influence customers’ intention to purchase and their attitude and satisfaction by making a suitable price image of themselves.
For this reason, retailers are advised to use social media to influence the customers’ subjective elements to affect their future behavioral intentions.
Keywords: Price Image, Social Media, Customers’ Attitude, Customers’ Satisfaction, Customers’ Intention to Purchase.
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تصویر قیمتی و رسانة اجتماعی بر قصد خرید مشتری بهواسطة نگرش و رضایت وی است.
ازاینروهدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر تصویر قیمتی و رسانة اجتماعی بر قصد خرید مشتری است، تا از این طریق علاوه بر مشخصکردن نحوه و میزان این تأثیر، راهکارهای عملی بهمنظور استفاده فروشگاهها ازاین دو عنصر ارائه شود.
تأیید این فرضیه نشان میدهد تصویر قیمتی مشتری تأثیری مثبت و معنادار بر قصد خرید وی دارد.
Analysing the effect of social media on brand attitude and purchase intention: The case of Iran Khodro Company.
An examination of the factors influencing consumers' attitudes toward social media marketing.
The impact of social media marketing medium toward purchases intention and brand loyalty among generation Y.
The impact of social media influencers on purchase intention and the mediation effect of customer attitude.