خلاصة:
ارزش نام تجاری در دنیاری بازاریابی بر هیج کس پوشیده نیست، یک برند قوی میتواند ارزشی بیش از ارزش معمول برای سازمان ایجاد کند. این موضوع در صنعت توریسم و گردشگردی از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد و سازمان های امروزی را به شناسایی عوامل موثر بر ارتقای ارزش نام تجاری خود در ذهن مشتریان ترغیب مینماید. تبلیغات نیز یکی از موضوعاتی است که امروزه تمام مردم جهان حتی در دورترین نقاط با آن در ارتباط هستند و از آن تاثیر میپذیرند. پژوهش حاضر بدنبال طراحی چارچوبی نظاممند در خصوص مفاهیم ارزش برند، و ابعاد آن، تبلیغات و پاسخ مصرف کننده در دفاتر گردشگری و مسافرتی شهر تهران بوده و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. دادههای مورد نیاز برای این تحقیق بصورت نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس از مشتریان دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی منطقه یک شهر تهران و درقالب پرسشنامه جمع آوری شده است. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی میباشد. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart pls به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تبلیغات بر پاسخ مصرف کننده تاثیر مثبت و قابل توجهی دارد، همچنین تبلیغات از طریق نقش واسط ارزش برند مبتنی بر مشتری و هر یک از ابعاد آن بر پاسخ مصرف کننده موثر میباشد.
The importance of brand equity in current marketing world is clear. a strong brand can be worth more than the usual value for an organization. This issue has an utmost important in the tourism industry. Todays tourism organization are looking for the identification of effective factor for promoting the equity of brand in their customrs mind. Advertising is also one of the issues that today even the most distant parts of the world are familiar with and in affected by it. This article seeks to develop a systematic framework about brand equity and its dimension، Advertising and consumer response with mediator role of knowledge transfer and innovational performance in in Tourism and Travel Agencies in Tehran and trying to broaden the frontiers of knowledge in this area. Data for this study as non-random sampling of customers in the travel and tourism offices in Tehran city by using a questionnaire has been collected. This study، based on aim، is an applicable research، and based on data collection method، it is a descriptive research with Using Smart PLS software. The result of study showed there was a significant positive effect of on consumer response.forthere more it showed that advertising has a positive effect through brand equity and its dimentions on consumer response.
ملخص الجهاز:
"طبق تحقیقات اریکسون و جاکبسون ، تبلیغات می تواند نام تجاری شناخته شده را معروف تر نماید و در نتیجه ، ارتقا ارزش برند می تواند در میان محصولاتی که همان ویژگی های فیزیکی را دارند منجر به تغییر پاسخ مصرف کننده گردد (٢٠٠٧ ,Hsu and Soocheong).
براش و آرتز در تحقیقات خود بیان کرده اند که تحریک و تهییح احساسات در محیط خدماتی بر ارزش ادراک شده و پاسخ مصرف کننده موثر است ,Brash and Artz) در پژوهش حاضر تاثیر تبلیغات بر پاسخ مصرف کننده از طریق بررسی نقش متغیر واسط ارزش برند مبتنی بر مشتری در دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی منطفه یک تهران مورد بررسی قرار گرفته است .
٢ - مدل مفهومی تحقیق در این بخش مدلی مفهومی جهت بررسی نقش واسط ارزش برند مبتنی بر مشتری در تأثیر تبلیغات بر پاسخ مصرف کننده ، با مطالعه روابط سازه های مطرح شده ، پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع ارائه می گردد.
نتایج بدست آمده از این بخش تائیدی بر یافته های یو و همکاران (٢٠٠٠) می باشد که بیان نمودند تبلیغات با وفاداری به برند مر تبط است و نگرش نسبت به برند را تقویت می نماید تا از این طریق بر پاسخ مشتریان نسبت به خرید اثر گذارند.
همانگونه که براش و آرتز (١٩٩٩) در تحقیقات خود بیان نموده اند که تحریک و تهییح احساسات ناشی از تبلیغات در محیط های خدماتی بر ارزش ادراک شده و پاسخ مصرف کننده موثر است ، مشاهده می کنیم که تبلیغات در دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به عنوان یک سازمان خدماتی از طریق نقش واسط کیفیت ادارک شده بر پاسخ مصرف کنندگان اثر می گذارد."