خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر رفتار مصرفکننده در استارت آپهای حوزه فناوری نوین انجام شده است. این تحقیق از لحاظ هدف در زمره پژوهشهای کاربردی بوده و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه مورد بررسی کلیه مصرفکنندگانی هستند که از خدمات پنج استارت آپ (لینکپ، اسمارت فارور، پیگام،پیکتو، اونار) استفاده کردهاند. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از جدول مورگان برای تعییم حجم نمونه تعداد 384 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی در بین اعضای نمونه، توزیع و اطلاعات به روش تحلیل معادلات ساختاری و از طریق نرمفزار pls تحلیل شده است. همه فرضیههای تحقیق مورد تأیید قرار گرفته است و تأثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه (پیش دست بودن، ریسکپذیری، فرصتگرایی، نوآوری، اهرم منابع انسانی،ایجاد ارزش، گرایش بنگاه به بازاریابی، سرمایه فکری و اجتماعی) بر رضایت، وفاداری و اعتماد مصرفکننده به اثبات رسید. نتایج نشان داد که ابعاد بازاریابی کارآفرینانه با تأثیر بر رفتار مصرفکننده، بر درک بهتر استفاده از بازاریابی کارآفرینانه و خلاق در بین استارت آپهای حوزه فناوری نوین میتواند باعث افزایش رضایت، وفاداری و اعتماد در بین مصرفکنندگان شود. بهرهگیری از مدل مورد معرفی به استارت آپها کمک میکند تا ابعاد بازاریابی کارآفرینانه را شناسایی و با رفع نقاط قوت و ضعف خود در زمینههای ذیربط، کارایی استارت آپهای خود را افزایش دهند و همچنین ضمن حفظ مصرفکنندگان فعلی، کاربران بیشتری را جذب نمایند.
The aim of this study was to investigate the effect of entrepreneurial marketing dimensions on consumer behavior in IT area of startups. This research is applied in terms of purpose and is descriptive-survey in terms of data collection. The community surveyed are all consumers who have used the services of five startups (Linkup, Smart Forever, Pigam, Picto, and Onar). To collect information using Morgan's table to determine the sample size, 384 questionnaires were analyzed by random sampling method among sample members, distribution and information by structural equation analysis method and through plus software. All research hypotheses have been confirmed and the effect of entrepreneurial marketing dimensions (pre-eminence, risk-taking, opportunism, innovation, human resource leverage, value creation, firm's tendency to marketing, intellectual and social capital) on consumer behavior to prove Receipt. The results showed that the dimensions of entrepreneurial marketing by influencing consumer behavior, on a better understanding of the use of entrepreneurial and creative marketing among IT startups can increase satisfaction, loyalty and trust among consumers.