خلاصة:
در سالهای اخیر، رشد رسانههای اجتماعی و افزایش استفاده از آنها توسط مشتریان، باعث شده رسانهها به یک ابزار برای ارتباط شرکت با مصرفکنندگان تبدیل شوند. هدف این پژوهش اعتبارسنجی بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش بازاریابی در شرکت ایساکو میباشد. پژوهش حاضر کمی و به روش توصیفی-کاربردی است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان شرکت ایساکو و سایر شرکتهای وابسته در حوزه بازاریابی و فروش بود. نمونه آماری بر اساس قواعد موجود در روش معادلات ساختاری به تعداد 340 نفر به روش در دسترس تصادفی انتخاب گردید. بر طبق یافتههای پژوهش تمامی همبستگیها مقادیری کمتر از 8/0 داشتند، بنابراین وجود رابطه خطی مشترک چندگانه بین متغیرها رد میشود. مقدار متوسط واریانس استخراج برای متغیرهای این تحقیق بین 0.7759 و 0.5098 است که از مقدار حداقلی 0.5 بیشتر است. یافتهها نشان داد بازاریابی دیجیتال بر هوش بازاریابی تأثیر معناداری دارد. ضریب مسیر متغیرهای بازاریابی دیجیتال و هوش بازاریابی به مقدار 0.784 و آماره تی به مقدار 12.254 میباشد و لذا مدل بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش بازاریابی از اعتبار لازم برخوردار است. شاخص GOF برای برازش مدل کلی با مقدار 39/0 نشاندهنده برازش قوی مدل و اعتبار میباشد.
In recent years, the growth of social media and the increase in their use by customers, has made the media a tool for the company to communicate with consumers. The purpose of this research is to validate digital marketing based on marketing intelligence in Isaco. The research has been quantitative and descriptive-applied. The statistical population included all employees of Isaco and other affiliates in the field of marketing and sales. The statistical sample consisted of 340 people based on the rules of sample size in structural equations and randomly available methods. According to the research findings, all correlations had values less than 0.8, so the existence of multiple common linear relationships between variables is ruled out. The value of average variance extracted for the variables of this study is between 0.7759 and 0.5098, which is more than the minimum value of 0.5. Findings showed that digital marketing has a significant effect on marketing intelligence. It has a path coefficient of digital marketing variables and marketing intelligence which is 0.784 and T-statistic is 12.254. GOF index is 0.39, which indicates a strong fit of the model and validity.
ملخص الجهاز:
بنابراين در راستاي پوشش خلأ تحقيقاتي اشاره شده ، اين پژوهش در پي آن است که با ارائه الگوي يکپارچه بازاريابي ديجيتال در پي ارتقاي اثربخشي فعاليت هاي شرکت ايساکو به عنوان مورد مطالعه بوده و در عين حال نقش راهبردي هوش بازاريابي را تبيين نمايد.
Bose, R, Calof, J and Wright, S (2008), “Competitive Intelligent process and Tools for Intelligence Analysis, Journal of Industrial Management & Data Systems, Vol. 108 No. 4.
15) Calof, J and Wright, S, (2008), “Competitive intelligence A practitioner, academic and inter-disciplinary Perspective”, European Journal of Marketing, Vol. 42 No. 7/8, pp.
Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol. 24.
يادداشت ها : ١ Lankowa ٢ Angg ٣ Tomas & Kohli ٤ Eckler & Bolls ٥ Seou & Park ٦ Guesalaga ٧ Kannan & LI ٨ Clarke & Svanaes ٩ Chaffey & Smith ١٠ Wanjuki ١١ Ryan & Xenos ١٢ Chaffey & Smith ١٣ Jones et al.
١٤ Mcpheat ١٥ Taken Smith ١٦ Todor ١٧ Khan & Siddiqui ١٨ Kotler & Keller ١٩ Marshall ٢٠ Fahey ٢١ Huster ٢٢ Lafferty et al ٢٣ Burek ٢٤ Kalf & Wright ٢٥ Underhill ٢٦ Martin ٢٧ Rassel & Jolanta ٢٨ Chen et al.
٣١ Vanderyan and Howkins ٣٢ Adoniss ٣٣ Kirichbamber & kiristavalida ٣٤ Ston & Wodkak ٣٥ Nadareishvili ٣٦ Rakthin ٣٧ Content Validity Ratio ٣٨ Content Validity Index ٣٩ Goodness of Fit