خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر ارزش مشتری با نقش میانجی جهتگیری بازار در بنگاههای کوچک و متوسط استان البرز است. جامعه آماری تحقیق شامل 245 مدیر شرکتهای کوچک و متوسط بود که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و بر اساس فرمول کوکران،150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن توسط اعضای هیأت علمی و پایایی آن با روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار بازاریابی کارآفرینانه بر ارزش مشتری (با ضریب 0/57)، بازاریابی کارآفرینانه بر جهتگیری بازار (با ضریب 0/90) و جهتگیری بازار بر ارزش مشتری (با ضریب 0/34) است. در نهایت، جهتگیری بازار نقش میانجیگری جزئی در تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر ارزش مشتری با ضریب 0/30 دارد.
The present study tries to explore the impact of entrepreneurial marketing on customer value with the role of market mediating orientation both in small and medium size departments in Alborz province. Statistic population included of 245 managers in small and medium size companies, using stratified random sampling and Cochran formula, 150 individuals were selected as the sample size. Data was gathered by questionnaire that validity of faculty members and reliability using a composite reliability and Cronbach's alpha confirmed. Data analysis using Structural Equation Modeling (SEM) with Partial Least Squares (PLS) approach and Smart PLS software conducted. The results indicate a positive and significant impact of entrepreneurial marketing on customer value (0.57), entrepreneurial marketing on marketing orientation (0.90) and marketing orientation on customer value (0.34). And finally, marketing orientation as a mediator in the effect of entrepreneurial marketing on customer value intensity (0.30) influence.