خلاصة:
نقش برندها در شناسایی محصول شرکت در بازارهای رو به گسترش امروزی، نقشی انکارناپذیر است. مطالعه حاضر به طور خاص بر مراکز درمانی و برندهای مربوط به این مراکز متمرکز میباشد. مسأله مدیریت برند در این صنعت چندان جدی گرفته نشده و بسیاری از مراکز خوشنام و دارای برندهای محبوب در میان مشتریان هدف، آنچنان که باید متمرکز بر استفاده از مزیتهای موجود در برند نبوده و آنچه که در چنین بازاری مزیت آفرین است، منابع انسانی (پزشکان) هستند و نه برندهای این مراکز. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تعیینکننده و پیامدهای اصالت برند در صنعت بهداشت و درمان میباشد. از این رو پژوهشگر با اتخاذ روش تحقیق کیفی از یک سو به دنبال ارائه راهکارهایی در جهت رفع مسألهای ملموس در محیط مطالعاتی بوده و از سوی دیگر تلاش داشته است تا شکافهای مطالعاتی و پژوهشی در بخش مدیریت برند در ایران را از طریق شناسایی پیشایندها و پیامدهای بومی موجود در زمینه اصالت برند، کاهش بخشد. در پژوهش حاضر از ابزار مصاحبه (نیمه ساختاریافته) در بخش کیفی در راستای گردآوری دادهها استفاده شده است. در راستای گردآوری دادههای کیفی از خبرگان حوزه اصالت برند در حوزه درمان و سلامت کشور، از پنل خبرگان استفاده گردید. در این پژوهش اعضاءء پنل خبرگان با استفاده از رو یکرد نمونهگیری گلوله برفی گزینش گردیدند. عوامل شناسایی شده برای اصالت برند 2 عامل، عوامل شناسایی شده برای پیشایندهای اصالت برند 6 عامل (استراتژی برند، عوامل مربوط به مشتری، خدمات برند، عوامل بنیادین، ارتباطات برند، اقدامات متمایز کننده) و عوامل شناسایی شده برای پیامدهای اصالت برند 3 عامل (پیامدهای مربوط به برند، پیامدهای نگرشی - عاطفی، پیامدهای رفتاری) میباشد. پیشنهاد میگردد صاحبان برندهای حوزه بهداشت و درمان با بکاربستن استراتژیهای مربوط به هریک از پیشایندهای اصالت برند زمینه را برای ارتقای پیامدهای حاصل از آن فراهم کنند.
The role of brands in identifying the company's product in today's expanding markets is undeniable. The present study focuses specifically on medical centers and brands related to these centers. The issue of brand management in this industry is not taken very seriously and many well-known centers with popular brands among target customers do not focus as much as they should on taking advantage of the existing brand and what is advantageous in such a market are the resources. They are human (doctors) and not the brands of these centers. The purpose of this study is to identify the determinants and consequences of brand authenticity in the healthcare industry. Therefore, by adopting a qualitative research method, on the one hand, the researcher has sought to provide solutions to solve tangible problems in the study environment, and on the other hand, has tried to eliminate study and research gaps in brand management in Iran. Reduce by identifying local antecedents and implications for brand authenticity. In the present study, interview tools (semi-structured) in the qualitative section have been used in order to collect data. In order to collect qualitative data from experts in the field of brand authenticity in the field of treatment and health of the country, an expert panel was used. In this study, members of the panel of experts were selected using the snowball sampling approach. Factors identified for brand authenticity are 2 factors, identified factors for brand authenticity antecedents are 6 factors and identified factors for brand authenticity consequences are 3 factors.