خلاصة:
صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور داشته و از این رو در دنیای پرتلاطم و مملو از رقابت کنونی وجود رهیافتی مطمئن به منظور دست یابی به اهداف کوتاه و بلند مدت در شرکت ها می تواند شرکت را در مسیر تکامل و رشد و بلوغ همراهی کرده و آن را به جایگاه مطلوب خود نزد مدیران و کارکنان آن برساند. با وجود پیشرفت های تجربی و تئوریکی در زمینه استراتژی-عملکرد؛ هنوز توافق اندکی در مورد ماهیت و شکل تعامل این دو مفهوم وجود دارد. هدف از این پژوهش بهبود عملکرد صادراتی شرکت ها با توجه نوع جهت گیری استراتژیک مدیران شرکت ها می باشد. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه مدیران شرکت های صادراتی فعال استان بوشهر تشکیل می دهند، که مجموعا تعداد33 شرکت فعال واقعی است؛ جهت سرشماری مدیران جامعه ی مورد مطالعه کل 33 شرکت مورد نیاز است. با همکاری اتاق بازرگانی استان، جمعا 30 پرسشنامه گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری نرم افزار Smart-PLS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که استراتژی تهاجمی بر عملکرد صادراتی تاثیر معناداری ندارد و با توجه به آماره T فرضیه پژوهشی رد می شود. همچنین نتایج نشان دادند که استراتژی آینده گرایی، پیشگامی و ریسک پذیری بر عملکرد صادراتی تاثیر مثبت و معناداری دارند.
ملخص الجهاز:
با توجه به ماهیت شرکتهای صادراتی، موفقیت این شرکتها، رمز بقای آنها در Morgan Gadwin Shamsuddoha & Yunus Ali Azhar Gadwin Miltiadis Jantunen Zheng بازار رقابتی است.
پژوهشگران دیگر نیز که در مطالعات خود به بررسی عوامل موفقیت صادراتی در شرکتهای کوچک و متوسط پرداختهاند، در نتایج خود جنبههایی را برای تمایز بین شرکتهای موفق و ناموفق تشریح کردهاند که به این شرح است: انگیزه برای افزایش برونداد در سطح شرکت، بهبود برنامهریزی عملیاتی، صدور گواهینامه بینالمللی تضمین کیفیت، درصد زیاد فروش اختصاصیافته به نوآوری، نوآوری بسیار مکرر، کارکنان واجد شرایط و نوآورانه، اتحاد محلی برای نوآوری، داشتن همپیمانان استراتژیک در کشور مقصد (مالدیفسی و کرسی 2 ، 2014).
Tinashe eusebio papadopoulos martin Theodosiou Madanoglu Wood & Robertson Venkatraman Morgan & Strong Johnson - تهاجمی بودن تهاجمی بودن 1 نشاندهنده تمایل استراتژیک شرکت واحدی است که بر دستیابی به حوزه رقابتی تمرکز میکند (جانسون و سهی، 2001).
ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد جهتگیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی است.
Khin Altindag99 Zehir Murray LUMPKIN DESS جهتگیری استراتژیک شکل 1- مدل مفهومی پژوهش برای دستیابی به اهداف مطالعه و تبیین مسأله پژوهش، میتوان فرضیههای پژوهش را به صورت زیر بیان کرد: H1: جهتگیری آیندهگرایی مدیران بر عملکرد صادراتی تأثیر معنادار و مثبتی دارد.
96- قرار نگرفته و بالاتر از این محدوده است؛ لذا فرضیه اول پژوهش مبنی بر تأثیر مثبت و معنادار جهتگیری استراتژیک آیندهگرایی مدیران بر عملکرد صادراتی شرکت تأیید میشود.
بههمینمنظور، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد جهتگیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی پرداخته است.
133 است، رابطه مثبتی میان جهتگیری آیندهگرایی و عملکرد صادراتی وجود دارد و با توجه به میزان آمارهتی (T) برای این فرضیه که مقداری برابر با 2.