خلاصة:
توسعه ارتباطات و نیاز به برونسپاری فعالیتهای موجب شده است تا امروزه تبادلات بینالمللی نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی کشورها داشته باشد؛ اما وجود محدودیتهایی باعث شده است تا کشورهایی مانند ایران، به سراغ الگوی جدیدی به نام بندر خشک بروند. از این رو، پژوهش حاضر با رویکردی کاربردی و با هدف بومیسازی برنامهریزی استقرار بندر خشک در ایران، به تحقیقی زیرساختی پرداخته و از رویکرد آمیخته از نوع اکتشافی بهره گرفته است. به این ترتیب که در بخش کیفی، از بازنگری ادبیات و فن دلفی برای استخراج عوامل زمینهساز ایجاد یک بندر خشک، استفاده شده است. همچنین، در بخش کمّی، روش توصیفی پیمایشی برای تحلیل و ارزیابی این عوامل به کار گرفته شده است. ابزار اصلی استفادهشده در این زمینه پرسشنامة محققساخته مبتنی بر بخش کیفی است که خبرگان و متخصصان بازرگانی بینالمللی (جامعة آماری) آن را تکمیل کرده و پاسخ دادهاند. برای افزایش دقت اندازهگیری و کاهش خطاهای نظرسنجی، از اعداد فازی مثلثی ـ بازهای در ترکیب رویکردهای GRA و MCDM برای تجزیه و تحلیل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که زیرساخت و ساختار، مهمترین عوامل زمینهساز ایجاد یک بندر خشک موفق در ایران محسوب میشوند.
Dry port is a potential solution for better inland seaport capabilities access. Surely, success in implementation of
dry port related to investigate and define impediments and factors to a close advanced intermodal terminals. In
order to find the way of establishing dry port in Iran, interviews and literature review have been carried and
eight groups of factors was assessed. Identifying of the priority of these factors is the main purpose of this
research. This way, Multiple Criteria Decision Making (MCDM) is the process of ranking the feasible
alternatives and selecting the best one by considering multiple criteria. Owing to the complexity, fuzziness and
uncertainties of the objective things, the criterion values often take the form of linguistic variables, which can be
expressed in interval-valued triangular fuzzy numbers. The purpose of this paper is to develop an extended Grey
Relational Analysis (GRA) method for solving MCDM problems with interval-valued triangular fuzzy numbers
and unknown information on criterion weights. As a result, by using this method, infrastructure and structure
were recognized as the most important and display and process as the least important factor on implementing a
dry port project.
ملخص الجهاز:
"با توسعة بنادر خشک، از ازدحام بنادر دریایی به دلیل کامیونهای متعدد و همچنین انتشار دی اکسید کربن اجتناب میشود؛ چراکه مثلا به عقیدة روسو و لومسدن[17] (2010) در اروپا یک ترن میتواند جانشین تقریبا 35 تا 40 کامیون (تراک) شود که این امر آثار زیستمحیطی جادههای منتهی بـه بـندر ساحلی مانند میزان آلایندههای هوا، آلودگی صوتی و غیره را نیز کاهش میدهد؛ اما آنها در نتایج تحقیقات خود نشان دادند که تاکنون از پایانههای ترکیبی به عنوان ابزاری برای حل مشکلات زیستمحیطی استفاده نشده است.
در بخش کیفی، برای شناسایی مهمترین عوامل زیرساختی مؤثر بر پیادهسازی و مدیریت بنادر خشک در ایران، مبانی نظری و پیشینة پژوهش در سطح جهان بازنگری شد که به بخشی از آنها در بخش پیشینه اشاره شد؛ سپس موارد استخراجشده از طریق مصاحبههای نیمههدایتشده و به روش دلفی، ارزیابی و بومیسازی شده است که جدول (1) گروهبندی این عوامل بر اساس نظر خبرگان را نشان میدهد.
11- Hanaoka, Shinya, Regmi, Madan B, (2011), Promoting intermodal freight transport through the development of dry ports in Asia: An environmental perspective, IATSS Research, Vol, 35, pp, 16–23.
25- Rodrigue, Jean-Paul, Notteboom, Theo, (2012), Dry ports in European and North American intermodal rail systems: Two of a kind?, Research in Transportation Business & Management, Vol, 5, pp, 4-15.
33- Zeng, Qingcheng, Maloni, Michael J, Paul, Jomon Aliyas, Yang, Zhongzhen, (2013), Dry Port Development in China: Motivations, Challenges, and Opportunities, Transportation Journal, Vol, 52, No, 2, pp, 234-263."