خلاصة:
در دهه های اخیر، ورود به بازارهای خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کرده است. به دو دلیل اصلی تصمیم-گیری در خصوص انتخاب استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی کاری پیچیده و مشکل است. اول، به دلیل ماهیت پویا و پیچیده شیوه های ورود، و دوم، به علت تاثیرگذاری متغیرهای مختلف بر آن. از این رو ضروری است متغیرهای مهم استراتژیک در نوع و شیوه ورود به بازارهای بین المللی شناسایی شوند. این مقاله به دنبال شناسایی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی های ورود به بازار خارجی و میزان اثرگذاری آنها بر این انتخاب است. با بررسی ادبیات موضوع و ترکیب نتایج تحقیقات قبلی، انواع استراتژی های ورود به بازارهای خارجی در سه دسته کلی قرار گرفتند که عبارتند از: استراتژی های صادراتی، استراتژی های غیرصادراتی و استراتژی های بینابینی. در مرحله بعدی، عوامل موثر بر انتخاب این استراتژی ها شناسایی و براساس تئوری نقاط مرجع استراتژیک در دو عامل جمع بندی گردیدند. برای بررسی تاثیرگذاری این عوامل، 42 شرکت صادرکننده صنایع غذایی استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت و 150 نفر از مدیران و کارشناسان مرتبط با بازاریابی بین المللی این شرکت ها به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داه ها و آزمون فرضیه های مطرح شده در این تحقیق، با استفاده از نرم افزارهای SPSS،MINITAB و AMOSمورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که عدم قطعیت کشور مقصد، عدم قطعیت بازارمحصول، عدم قطعیت رقابتی، عدم قطعیت در رفتار شرکای احتمالی، تجربه بین المللی، دانش فنی، مهارت بازاریابی، میزان سرمایه گذاری کل، شدت رقابت صنعت، ماهیت فعالیت و جذابیت مکان عوامل موثری در انتخاب استراتژی های ورود به بازارهای خارجی هستند. همچنین، سه متغیر جذابیت مکان، تفاوت زبانی و عدم قطعیت کشور مقصد تبیین کننده خوبی برای متغیر کانون توجه هستند و ده متغیر عدم قطعیت کشور مقصد، عدم قطعیت بازارمحصول، عدم قطعیت رقابتی، تجربه بین المللی، اندازه شرکت، دانش فنی، مهارت بازاریابی، میزان سرمایه-گذاری کل، مرتبط بودن و ماهیت فعالیت تبیین کننده خوبی برای متغیر میزان کنترل هستند. مدیران می توانند از نتایج این تحقیق در انتخاب استراتژی های ورود به بازارهای خارجی استفاده کنند.
ملخص الجهاز:
"نتایج نشان میدهد که عدم قطعیت کشور مقصد،عدم قطعیت بازار محصول،عدم قطعیت رقابتی،عدم قطعیتدر رفتار شرکای احتمالی،تجربه بین المللی،دانش فنی،مهارت بازاریابی،میزان سرمایهگذاری کل،شدت رقابتصنعت،ماهیت فعالیت و جذابیت مکان عوامل مؤثری در انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی هستند.
3-از نظر صادرکنندگان محصولات غذایی دراستان مازندران عدم قطعیت کشور مقصد عامل مؤثریدر انتخاب استراتژی ورود به بازار خارجی است.
13-از نظر صادرکنندگان محصولات غذایی دراستان مازندران تجربه بین المللی عامل مؤثری درانتخاب استراتژی ورود به بازار خارجی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج نشان داده شده در جدول 3،از نظرصادرکنندگان محصولات غذایی در استان مازندرانجذابیت مکان،عدم قطعیت کشور مقصد،عدم قطعیترقابتی،عدم قطعیت بازار محصول،عدم قطعیت دررفتار شرکای احتمالی،شدت رقابت صنعت،میزانسرمایهگذاری کل،ماهیت فعالیت،دانش فنی،مهارتبازاریابی و تجربه بین المللی عوامل مؤثری در انتخاباستراتژی ورود به بازار خارجی هستند.
)2002( edom yrtne dna ytniatrecnu latnemnorivne ,hcraeseR ssenisuB fO lanruoJ.
niX,gnaiL eht dna noitatneirO cigetartS,)9002(kapeeD nA edoM yrtnE tekraM ngieroF fo eciohC tnemeganaM,noitanimaxE laciripmE MROFNI/IBA,)3(94,weiveR lanoitanretnI 962.
anitraM,neetsuM erutcurts pihsrenwO,)9002(loP,nnamrreH eht rof snoitacilpmI:noitasnepmoc OEC dna ,sedom yrtne tekram ngierof fo eciohc ,seidutS ssenisuB lanoitanretnI fo lanruoJ .
D,reuQ letoh eht ni edom yrtne tekram ngieroF cificepsmrif dna-yrtnuoc fo tcapmi eht:yrtsudni ssenisuB lanoitanretnI.
A,negnalS eht fo weiver a:yrtne noitisiuqca ro edom tnemhsilbatse ngierof laciripme lanoitanretnI fO lanruoJ.
A,negnalS ro,ksir lacitilop,ecnatsid larutluC erom a sdrawoT زytilauq ecnanrevog tnemerusaem dna noitazilautpecnoc etarucca edom yrtne ngierof ni ytniatrecnu lanretxe fo ,weiveR ssenisuB lanoitanretnI.
E,gnasT ni eciohc edom yrtne dna level pihsrenwo ,weiveR ssenisuB lanoitanretnI."