خلاصة:
نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر خدمتی که در راستای فرهنگ کتاب و کتاب خوانی انجام می دهد،
می تواند با بهبود کیفیت خدمات خود از طریق حفظ تعداد بازدیدکنندگان، جذب بازدیدکنندگان جدید ،
افزایش سطح فعالیت های نمایشگاه کتاب، جایگاه خود را در اعتلای فرهنگ عمومی کشور گسترش
دهد. هدف این پژوهش، رتبه بندی کیفیت خدماتی است که در نمایشگاه کتاب تهران به مشتریان
عرضه می شود که این هدف، با استفاده از الگوی گرونوز و بهره گیری از 2 شاخص کیفیت فنی و 13
شاخص کیفیت وظیفه ای اندازه گیری شد. جامعه موردمطالعه در این پژوهش بازدیدکنندگان
بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران هستند و نمونه اخذشده شامل 181 نفر است. بر اساس نتایج،
تعداد شاخص های بررسی کیفیت خدمات با ساختار مفروض از طریق تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید
قرار گرفت و با آزمون فرض اختلاف میانگین دو جامعه مشخص شد که بازدیدکنندگان در 14 شاخص
از 15 شاخص موردنظر از خدمات ارائه شده رضایت ندارند. انجام تحلیل فریدمن نیز نشان داد که در
میان این شاخص ها، بدترین شاخص از نظر بازدیدکنندگان، قیمت و تخفیف نامناسب در نمایشگاه بوده
و مهم ترین انگیزه افراد برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران نیز بازدید از کتاب ها و اطلاع از آخرین
تحولات در بازار کتاب است.