خلاصة:
هک رشد، نوعی استراتژی بازاریابی است که برای گسترش فناوری استارتآپها از تفکر تحلیلی و سنجههای اجتماعی استفاده میکند. هدف این مقاله، سنجش تأثیر اقدامات بازاریابی رسانة اجتماعی (از استراتژی بازاریابی هک رشد) بر پاسخ مشتری در چارچوب قیف بازاریابی هک رشد است. این پژوهش کاربردی است و از حیث روش نیز توصیفی است. جامعة آماری پژوهش، کاربران 10 استارتآپ برتر ایران است که رسانههای اجتماعی را برای استراتژی بازاریابی هک رشد خود به کار میبرند. با توجه به جامعة آماری نامحدود، به کمک جدول مورگان حجم نمونه 384 به دست آمد و درنهایت با نمونهگیری در دسترس، 401 پرسشنامه جمعآوری شد. پایایی ابزار پژوهش با بررسی سازگاری درونی و روایی آن با روایی همگرا و واگرا سنجش و تأیید شده است. بررسی فرضیههای پژوهش نیز در قالب مدل معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس انجام شده است. نتایج در سطح اطمینان 05/0 مشخص میکند تمایلات رفتاری مشتریان و تبلیغات شفاهی آنان به شکل مثبتی وابسته است به اقدامات بازاریابی رسانة اجتماعی که نوعی استراتژی بازاریابی هک رشد است. این مطالعه همچنین نشان میدهد تمایلات رفتاری مشتریان به شکل مثبتی بر تبلیغات شفاهی آنان نیز تأثیر میگذارد.
ملخص الجهاز:
Investigating the Impact of Social Media Marketing Activities as Growth Hacking Strategy on Behavioral intention and Oral Promotion of Customers Davood Feiz 1, Atefeh Shaabani2 1- Department of Management, Faculty of Economics, Management & Administrative sciences, University of Semnan Semnan, Iran feiz1353@semnan.
The statistical population of the study consisted of the top 10 Iranian startup users who used social media as a marketing strategy for their growth.
05, the results showed that customers’ behavioral intention and their word of mouth advertising positively affects social media marketing activities as a growth hacking marketing strategy.
Keywords: Social Media Marketing, Behavioral Intention, Oral Advertising (Word of Mouth), Growth Hacking.
فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش این پژوهش، تأثیر استفاده از بازاریابی رسانة اجتماعی، نوعی از استراتژی هک رشد را بر پاسخ مشتریان بررسی کرده است.
با مطالعه و بررسی پیشینة نظری و تجربی موضوع پژوهش و با در نظر گرفتن نتایج پژوهشهای سانو (2014)؛ گودی و همکارانش (2016) و کیم و کو (2012) فرضیههای زیر برای این پژوهش تدوین شدند: 1- اقدامات بازاریابی رسانههای اجتماعی نوعی از استراتژی هک رشد است که بر تمایلات رفتاری مصرفکنندگان تأثیر دارد.
جدول 1: اطلاعات پرسشنامة پژوهش متغیرها, تعداد گویه, منبع اقدامات بازاریابی رسانة اجتماعی, سرگرمی, 2, کیم و کو (2012) , تعامل, 3, , بهروزبودن, 2, , سفارشیسازی, 2, , ریسک ادراکی, 3, سانو (2014) تمایلات رفتاری, مصرف پایدار, 3, کیم و هاین (2011) , افزایش میزان مصرف, 3, سانو (2014) , افزایش هزینة مصرف, 4, نتمیر، کریشنان، پولیگ، وانگ، یاگسی، دین، ریکس و ویرث (2004) تبلیغات شفاهی, 4, کیم و کو (2012) و سانو (2014) روایی و پایایی ابزار اندازهگیری در روششناسی مدل معادلات ساختاری، نخست لازم است روایی سازة مطالعه شود تا مشخص شود نشانگرهای انتخابشده برای اندازهگیری سازههای مدنظر خود از دقت لازم برخوردار هستند.