خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازارگرایی بیشفعالانه و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی
متغیر بازارسازی بر موفقیت تجاریسازی در محصولهای دانشبنیان حوزه سلامت (دارو) انجام شده
است, جامعه آماری, شامل مدیران عامل .با بازاریایی و فروش تمام ۹۷۹ شرکت تولید دارویی. است؛
بدین منظور پرسشنامهای طراحی شده و پس از ارزیابی آزمونهای اطمینان, برای نمونه آماری شامل
۲ نفر از مدیران ارسال شد. پژوهش از نظر هدفء توسعهای و از نظر روش جمعآوری دادهها
نشان داد که بازارگرایی بیشفعالانه و گرایش به کارآفرینی» تاثیر معنادار و مثبت بر موفقیت
تجاریسازی دارد. در این میان تنها بازارسازی/ ترجیحات بهعنوان میانجی بین بازارگرایی بیشفعالانه
و موفقیت تجاریسازی موردقبول واقع شده است.