خلاصة:
قیمت سهام در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود،گاهیاوقات به دلایلی،عرضه یا تقاضای یک سهم،بهطور غیر متعارف افزایش یا کاهش مییابد،این عدم تعادل ممکن است بر تصمیم سایر سهامداران تاثیر گذاشته و موجب گردد که آنها نیز به صف فروشندگان یا خریداران آن سهم بپیوندند.در اغلب بورسهای توسعهیافته برای جلوگیری از این عدم تعادل که منجربه نوسانات شدید قیمت اوراق بهادار میشود،نهادهایی تحت عنوان بازارساز به وجود آمدهاند.بازارسازها با خرید سهام،در شرایط عرضه زیاد و فروش سهام،در شرایط تقاضای زیاد،از تغییر بیرویه قیمت یک سهم،جلوگیری به عمل آورند و موجب میشوند قیمت آن عادلانه باقی بماند،نقدشوندگی آن افزایش یابد و معاملات آن پیوستگی یابد. در کشور ما علیرغم اینکه چند دهه از عمر بورس اوراق بهادار تهران میگذرد،فقدان نهادهای مناسب بازارسازی،برخی فعالان بازار را بهسوی روشهای غیر رسمی،موسوم به بازارسازی سوق داده است.شیوههایی که نه تنها از حیث تخصصی،کارکردهای بازارسازی را محقق نمیکند بلکه از حیث فقهی نیز ممکن است از مصادیق غش و تدلیس در معامله به شمار آیند.این مقاله به معرفی شیوههای موسوم به بازارسازی در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته و وضعیت این شیوهها را از حیث فقهی مورد بررسی قرار میدهد.
ملخص الجهاز:
"بنابراین نسبت موافقت برابر با 06 درصد میباشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گام سوم)آزمون فرضیه: خلاصه اطلاعات آماری در خصوص نسبت موافقت با انگیزه 2 در شیوه 1 به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به اطلاعات فوق با اطمینان 59 درصد میتوان گفت که بیشاز 05 درصد کارشناسان با اینکه یکی از مقاصد شیوه 1 ایجاد توهم وجود یک خبر مثبت یا منفی در شرکت مادر است،موافقند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گام چهارم)نتیجهگیری: چون بیشاز 05 درصد کارشناسان با اینکه شیوه 1 خرید(فروش)سهام شرکت مادر توسط یکی از شرکتهای تابعه به قصد ایجاد توهم وجود یک خبر مثبت یا منفی در شرکت مادر انجام میشود،موافقند.
بنابراین نسبت موافقت برابر با 58/6 درصد میباشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گام سوم)آزمون فرضیه: خلاصه اطلاعات آماری در خصوص نسبت موافقت با انگیزه 1 در شیوه 2 به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به اطلاعات فوق با اطمینان 59 درصد میتوان گفت که بیشاز 05 درصد کارشناسان با اینکه یکی از مقاصد شیوه 2 ترغیب دیگران به خرید(فروش)سهام شرکت سرمایهپذیر است،موافقند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گام چهارم)نتیجهگیری چون بیشاز 05 درصد کارشناسان با اینکه یکی از مقاصد خرید(فروش)سهام شرکت سرمایهپذیر توسط سهامداران ترغیب دیگران به خرید(فروش)سهام شرکت سرمایهپذیر است، موافقند،بنابراین ممکن است این روش از مصادیق تدلیس به شمار آید."