خلاصة:
گرچه میلیونها دلار صرف ساخت بانکداری اینترنتی شده است لیکن گزارش ها حاکی از ان است که کاربران بالقوه علیرغم دسترسی به این امکانات تمایلی به استفاده از آن ها ندارند.این موضوع لزوم انجام پژوهش های جدید برای شناسایی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی را نشان می دهد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه بخش آمار توصیفی تحلیل عاملی و آمار استنباطی صورت گرفت.نتایج تحلیل عاملی موید بر ارزش مناسب مدل و مطابقت عوامل استخراج شده با سوالهای طراحی شده و متغیرهای تببین شده در مدل تحقیق بودند.در سطح آمار استنباطی نتایج استفاده از آزمون های t-test تک نمونه ای و تحلیل واریانس فریدمن فرضیه های تحقق را تایید می نمایند و نشان می دهند سهولت کاربری بیشترین تاثیر را در پذیرش بانکداری اینترنتیداشته است . متغیرهای بعدی به ترتیب عبارتند از کاربردی بودن، امنیت اطلاعات شخصی لذت بخش بودن، سخت افزارهای مناسب و آشنایی با بانکداری الکترونیک.
Although millions of dollars have been spent on building Internet banking systems، reports have shown that potential users may not use the systems in spite of their availability. In this research the developed model of technology acceptance was applied for identifying and ranking of the effecting factors on the acceptance of the internet banking by the customers in Eghtesad Novin bank as the statistics society. The analysis of data was conducted in three levels: descriptive statistic، factor analysis and hypotheses testing. The results of exploratory and confirmatory factor analysis showed the compliance of the tested factors with the components of the model and also the goodness of fit for the model. One Sample Test and Friedman Test were used to evaluate the accuracy of the hypotheses. The results confirmed the accuracy of the hypotheses and showed that Perceived ease of use، Perceived Usefulness، Security and Privacy، Perceived enjoyment and Among of Information of E Banking had the most effect on the adoption of IB respectively with respect to their mean ranks.