خلاصة:
هدف از انجام این تحقیق ارزیابی تاثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد صادراتی براساس استراتژی رقابتی تمرکز در صنعت کانی غیرفلزی کشور است. در این راستا رویکردهای موجود در حوزه تعیین کننده های عملکرد صادراتی که شامل رویکرد اقتضایی، رویکرد شبکه تعاملات کسب و کار و رویکرد مبتنی بر منابع است، شناسایی گردید. در این مطالعه، محقق با استفاده از رویکرد منابع، روابط بین اجزای رویکرد منابع سازمان، استراتژی های رقابتی و عملکرد را که سازه های اصل تحقیق هستند، بررسی می کند. این تحقیق در پی این هدف است که چگونه عناصر اصلی رویکرد مبتنی بر منابع به طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق استراتژی های رقابتی) منجر به سطوح بالای عملکرد می شود. مدل مفهومی تحقیق حاضر در واقع 3 عنصر عمده در مدیریت استراتژیک، یعنی محیط داخلی (منابع، قابلیت ها و سیستم های رقابتی سازمان)، استراتژی رقابتی و عملکرد را با هم ادغام می کند. 300 پرسشنامه توزیع گردید که از این تعداد 285 پرسشنامه قابلیت تجزیه وتحلیل داشتند. براساس نتایج حاصل، منابع رقابتی دارای بیشترین تاثیر (39%) بر عملکرد صادراتی و بر استراتژی تمرکز (63%) است.
ملخص الجهاز:
"لذاانجام چنین تحقیقی در ایران و در صنعتی که شاخصهای کلان اقتصادی آن قابلتوجه استضروری بهنظر میرسد؛پس،هدف از انجام این تحقیق ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی برمنابع بر عملکرد صادراتی براساس استراتژی تمرکز در صنعت کانی غیر فلزی کشور است.
"دهدشتی"در تحقیق خود با عنوان عوامل مؤثر برعملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط جهت توسعه و پیشبرد اهداف صادراتیشرکتهای کوچک و متوسط تأثیر سه دسته عوامل(شایستگیهای شرکت،مشخصات وویژگیهای شرکت و استراتژی بازاریابی صادرات)در قالب 33 متغیر فرعی بر عملکرد صادراتی را مورد ارزیابی قرار داده است و نتایج حاکی از تأثیر و رابطه مثبت عوامل فوق با متغیر عملکردصادراتی دارد[5].
در این تحقیق با اقتباس از نگرشمنبع مدار و با هدف پاسخگویی به یکی از دلایل عمده پایین بودن سطح عمومی صادرات درصنعت سنگ،میزان تأثیر ابعاد مزیت رقابتی(کیفیت،کارایی،نوآوری و پاسخگویی به مشتریان)بر عملکرد صادراتی بررسی شده است.
این تحقیق باتبیین روابط بین متغیرها درصدد توسعه دانش موجود درباره اصول و قوانین عملی موضوع موردمطالعه است و در آن با استفاده از تحلیل مسیر به ارزیابی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتیصنعت کانی غیر فلزی پرداخته میشود.
نتایج تحلیل در شکل 2 نشان میدهد که با بهکارگیری استراتژی تمرکز بعد منابعرقابتی دارای سهم و وزن بیشتری نسبت به بعد قابلیتهای رقابتی و سیستمهای سازمانی درشکلدهی به استراتژی تمرکز و بهبود عملکرد صادراتی است؛بهطوریکه میزان تأثیر منابعرقابتی بر استراتژی تمرکز 63%است که این تأثیر برای قابلیتهای رقابتی 25%و برایسیستمهای سازمانی 8%میباشد.
5. نتیجهگیری و پیشنهادها هدف از انجام این مطالعه،ارائه مدلی جهت ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع برعملکرد صادراتی براساس استراتژی تمرکز در صنعت کانی غیر فلزی کشور بوده است."