خلاصة:
هدف این پژوهش کاربردی تعیین جایگاه لپ تاپ با استفاده از نقشه ادراکی وتکنیک لدرینگ است و از نظر و شیوه جمع آوری اطلاعات ،پیماشی وابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه است. ابتدا توسط خبرگان وکارشناسان آگاه به هر برند و با استفاده از تحلیل عاملی از میان20 ویژگی، 5 شاخص ومتغیری که از نظر مصرف کننده در انتخاب هر یک از 5 برند(Sony،Dell،Asus،Acer،Msi) مهم تلقی میشود، شناسایی گردید.این شاخص ها با استفاده از تکنیک لدرینگ طبقه بندی شده و توسط فروشندگان آگاه به هر5 برند رتبه بندی گردید. به گونه ایی که متغیر ها به دو عامل کیفیت وقیمت از طریق تحلیل عاملی تقلیل یافته است. نقشه ادراکی جایگاه عامل ها و موقعیت برندهای لپ تاپ را با توجه به عامل قیمت وکیفیت، نشان می دهد.
ملخص الجهاز:
"تجزیه وتحلیل اطلاعات در این تحقیق از میان 20 متغیر شناسایی شده جذابیت، زیبایی، اعتماد، شفافیت، تصویر، سایز، قیمت، دوام، عمرباطری، خدمات، شهرت، گارانتی، قابلیت تعمیر، عملکرد، وزن، هارد، قطعات، به روز بودن، تبلیغات، منحصر به فرد، قابلیت دسترسی، از طریق روش تحلیل عاملی مهمترین شاخصهایی که دارای همبستگی بالایی هستند، مشخص و شاخصهایی که بیشترین اثرگذاری در انتخاب یک برند را دارند شناسایی شده است، از طریق تکنیک لدرینگ شاخصهای بدست آمده توسط تحلیل عاملی طبقه بندی شده به گونهایی که به ترتیب از ویژگیهای عملکردی و فیزیکی آغاز و به ویژگیهای ارزشی ختم گردید این ویژگی وشاخصها، در پرسشنامه دوم واصلی توسط فروشندگان از 1 تا 5 رتبه بندی شده و ازطریق تحلیل عاملی عاملهای اول و دوم (کیفیت و قیمت) تعیین گردید و در نهایت نقشه ادراکی ترسیم شده است.
نتیجه گیری با توجه به اطلاعات به دست آمده نتایج تحقیق برای سوال اول پژوهش جایگاه رقابتی لپ تاپهای (سونی، ام اس آی، ایسر، دل، ایسوس) در بازار چگونهاند» به صورت زیر بوده است: جایگاه برند ایسوس با توجه به میانگینها و فاصله اندک به دو عامل اصلی، در حال حاضر دارای بهترین و ایدهال ترین جایگاه بوده است، بعد از آن به ترتیب برند سونی، ایسر و دل قرار دارند و از دیدگاه مشتری برند ام اسآی به علت عدم فعالیت بازاریابی و عملکرد مناسب نتوانسته جایگاه مناسبی را هم در اذهان مشتری و هم در بازار به خود اختصاص دهد."