خلاصة:
پژوهش حاضر رابطه ی بین باورهای انگیزشی زبان آموزان انگلیسی و استفاده از راهبردهای یادگیری را بررسی می کند. سه جز انگیزه (جز انتظار، ارزش و عاطفه) در رابطه با راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت تلاش بررسی شدند. دویست و پنجاه و هفت زبان آموز انگلیسی از سطوح مختلف توانش زبانی پرسشنامه ی فارسی ر اهبردهای انگیزشی برای یادگیری را پاسخ گفتند. بررسی تاثیر سطح زبانی بر باورهای انگیزشی بیانگر تاثیر معنا دار سطح توانش زبانی بر اضطراب آزمون و رویکرد هدف بیرونی بود، بدین معنا که زبان آموزان با توانایی زبانی پایین تر در مقایسه با زبان آموزان سطوح بالاتر به طور معنا داری مضطرب تر بوده و رویکرد هدف بیرونی بیشتری داشتند. نتایج همچنین نشان داد که خودباوری، کنترل عقاید یادگیری، رویکرد هدف درونی، و ارزش تکلیف حدود ۷۰ درصد از واریانس راهبرهای خودتنظیمی را توضیح می دهد. این پژوهش با پیشنهادهایی برای تقویت عقاید انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان پایان می یابد.
ملخص الجهاز:
In this model, motivation in educational settings consists of the three main components of value, expectancies, and affect, which are further broken down to task value, achievement goal orientation, control beliefs, self-efficacy beliefs, expectancy for success, test anxiety, and self-esteem.
Studies that have investigated the relationship between cognitive and motivational factors (Pajares & Graham, 1999; Pintrich & De Groot, 1990; Schunk, 1984, 1995, Zusho & Pintrich, 2003) have been mainly concerned with examining the link between expectancy and value components of motivation with self-regulated learning components including cognitive, metacognitive, and effort management strategies.
Their findings indicated that learners with higher levels of self efficacy and mastery goals, "learning, and challenge, in addition to beliefs that the task is interesting and important, will engage in more metacognitive activity, more cognitive strategy use, and more effective effort management" (Pintrich & De Groot, 1990, p.
Moreover, research has consistently found that a) self-regulating learners outperform non- self-regulating learners due to the use of SRL strategies and having adaptive motivational beliefs (Artino, 2008) b) learners who motivationally, metacognitively, and behaviorally participate actively in their own learning are more likely to achieve well (Schunk & Zimmerman, 2008).
The motivational scale is further broken down into extrinsic goal orientation, intrinsic goal orientation, task value, control of learning beliefs, self-efficacy for learning and performance, and test anxiety.
Predictors: (Constant), Self Efficacy, Control of Learning Beliefs, Intrinsic Goal Orientation, Task Value In order to find out which motivational components predict self-regulated learning strategies, an ANOVA test was used.