خلاصة:
امروزه بهکارگیری مفهومی چون هوش بازاریابی در کسبوکار، بهدلیل ایفای نقش در تصمیمگیری سازمانی و ارتقای بهرهوری و کسب مزیت رقابتی در صنایع مختلف، بسیار رواج یافته است. سیستم هوشمندی بازاریابی در آغاز یک زنجیرة اطلاعاتی، ارزش اطلاعات را ارتقا میدهد؛ همچنین با استفاده از فناوریهای مختلف موجب جمعآوری و ساختارمندکردن دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات میشود. هدف این پژوهش، طراحی مدل تعاملی هوش بازاریابی و اثربخشی عملکرد در صنعت بیمه است. جامعة آماری این پژوهش، کارشناسان و مدیران شرکت بیمه پاسارگاد به تعداد نزدیک به 35 نفر است. برای شناسایی عوامل موثر بر ارتباط بین هوش بازاریابی و عملکرد سازمانی، پس از بررسی پیشینه، با تعداد 15 نفر از خبرگان سازمان مصاحبه شده است. در مرحلة اول و پس از مصاحبة عمیق ساختاریافته، شاخصها از تمامی مصاحبهها استخراج شد و در گام بعدی بهواسطة کدگذاری محوری، کدهای مشابه و متفاوت مشخص و کدهای مشابه با هم ادغام و در گام سوم تلفیقی از شاخصهای شناساییشده در بررسی پیشینة تحقیقاتی و مدل برگرفته از نتایج مصاحبه با یکدیگر ارائه شد.دستهبندی عوامل ازطریق تحلیل عاملی انجام شد؛ سپس عوامل شناساییشده با استفاده از AHP فازی اولویتبندی و مدل مربوطه ارائه شده است.
Nowadays, the concept of marketing intelligence as a business is very important due to its role in organizational decision making and productivity enhancement and competitive advantage in different industries. At the beginning of an information chain, the marketing intelligence system promotes the value of information, and also uses various technologies to collect and structure data and transform it into information. The purpose of this study was to design an interactive model of marketing intelligence and performance effectiveness in the insurance industry. The statistical population of this study was experts and managers of Pasargad Insurance Company, the number is about 35 individuals. In order to identify the factors affecting the relationship between marketing intelligence and organizational performance, 15 experts were interviewed after reviewing the literature. In the first step and after the in-depth structured interview, the indicators were extracted from all interviews, and in the next step, through axial coding, similar and distinct codes were determined and similar codes were merged. In the third step, a combination of the identified indicators was presented by examining the research background and the model derived from the results of the interviews. Factor categorization was done through factor analysis, then the identified factors were prioritized using fuzzy AHP and the corresponding model was presented.
ملخص الجهاز:
جدول 2: مدل عملیاتی تحقیق مفهوم, ابعاد, مؤلفه, شاخص عوامل مؤثر بر ارتباط بین هوش بازاریابی و عملکرد, داخلی, سیستم اطلاعات, وجود اطلاعات دربارة فعالیتهای بازاریابی , , , جمعآوری اطلاعات از محیط خارجی سازمان , , , درست و قابل اعتماد بودن اطلاعات , , , وجود سیستم جمعآوری اطلاعات بازاریابی , , آموزش, آموزش نیروهای فروش و بازاریابی , , سیستم و ساختار سازمان, ایجاد انگیزه در سیستم بازاریابی , , , گزارش درست تغییرات و پیشرفتهای سیستم , , , راهبردهای سازمان , , , پاسخ مناسب سازمان به فرصتهای موجود , , , داشتن سیستم خلاق , خارجی, رقابت, برنامههای رقبا , , , تشدید رقابت , , , رقابت ناسالم , , محیط, روابط و جنبههاي خارج از سازمان , , , محیط کلان و تغییرات غیرقابل پیشبینی آن , , , وضعیت بازار , , , محیط فناوری , , , موقعیت استراتژیک سازمان در جامعه , , , محیط پیچیده و پویا براساس مدل تحلیلی درجشده، مدل مفهومی تحقیق نیز به شکل زیر طراحی شده است: / شکل 1: مدل مفهومی اولیه تحقیق 5 .
جدول5: شاخصهای نهایی مفهوم, شاخص عوامل مؤثر بر ارتباط بین هوش بازاریابی و عملکرد, محیط پیچیده و پویا , وجود اطلاعات دربارة فعالیتهای بازاریابی , آموزش نیروهای فروش و بازاریابی , رقابت ناسالم , ایجاد انگیزه در سیستم بازاریابی , گزارش درست تغییرات و پیشرفتهای سیستم , جمعآوری اطلاعات از محیط خارجی سازمان , درست و قابل اعتماد بودن اطلاعات , وجود سیستم جمعآوری اطلاعات بازاریابی , تشدید رقابت , راهبردهای سازمان , پاسخ مناسب سازمان به فرصتهای موجود , داشتن سیستم خلاق , روابط و جنبههاي خارج از سازمان , برنامههای رقبا , محیط کلان و تغییرات غیرقابل پیش بینی آن , وضعیت بازار , محیط فناوری , موقعیت استراتژیک سازمان در جامعه , داشتن رفتار و دید استراتژیک سازمان , نیروی انسانی و مسائل پیرامون آن , سیاستهای سازمان , اثربخشی اطلاعات و ارتباطات برای دستهبندی شاخصهای بهدستآمده و تعیین مؤلفهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد که نتایج آن در ادامه آورده شده است.