خلاصة:
هدف: با توجه به فضای ابهام و تنش های محیطی، استفاده از شیوه های جدید بازاریابی در سطح داخلی
افزایش یافته است. در پژوهش حاضر، تاثیر بازاریابی کمین بر میزان دستیابی به اهداف حامیان مالی از
طریق توسعه برند حامیان لیگ برتر فوتبال ایران بررسی شده است.
روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش -
کلیه مدیران و کارکنان بالادستی گروه های لیگ برتر در ایران بودند که با توجه به تعداد جامعه 1500
نفری بر مبنای جدول مورگان تعداد 313 پرسشنامه از طریق روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس
توزیع و جمع آوری شد. پس از تایید روایی محتوا، همگرا و واگرا از طریق مصاحبه و مدلسازی معادلات
ساختاری و پایایی پرسشنامه تحلیلها با استفاده از نرما فزار 16 SPSS در بخش توصیفی صورت گرفت.
در بخش بررسی فرضیه ها نیز پس از تایید غیرنرمالبودن متغیرهای اصلی پژوهش با استفاده از آزمون
کولموگروف -اسمیرنوف از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMARTPLS استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بازاریابی کمین بر میزان دستیابی به اهداف حامیان مالی با میانجی گری
توسعه برند حامیان، تاثیر مستقیم و معناداری دارد.
نتیجه: در میان تاثیر ابعاد بازاریابی کمین بر دستیابی به اهداف حامیان مالی، بازاریابی کمین مستقیم
دارای بیشتری تاثیرگذاری و بازار کمین ضمنی دارای کمترین تاثیر بوده و همچنین در میان تاثیر
بازاریابی کمین بر ابعاد اهداف حامیان مالی، تاثیر آن بر اهداف شرکت دارای بیشترین میزان و تاثیر آن
بر اهداف بازاریابی دارای کمترین میزان بوده است.
objective: Due to ambiguity and environmental tensions, use of new marketing methods at the domestic level has increased purpose of this study was to investigate the Ambush marketing: With Modeling Approach The Achievement On purposes of Sponsorship Through Brand Development in Iran football Premier League
Metodology: This research is an applied and descriptive-analytical study and its statistical population was all employees and managers of sponsoring companies participating in the Iranian Premier League (N = 1500). The statistical sample was selected according to Morgan table (313 persons) by available sampling and finally 313 persons completed the questionnaires. After confirming validity and reliability of the analysis questionnaire using SPSS 16 software in the descriptive section and in the hypothesis review section, structural equation modeling and SMARTPLS software were used.
Finding: The results showed that ambush marketing had a direct and significant effect on the achievement of sponsors ‘objective by mediating the brand development.
Conclution:Among impact of ambush marketing dimensions on achieving the objective of sponsors ambush - direct marketing has the most impact and ambush marketing - implicit has the least impact and also among the impact of ambush marketing on the dimensions of sponsors' objective, its impact on the corporate's objective Has had the least impact on marketing objective.