خلاصة:
This research intended to study the Potential relationship between Iranian EFL teachers’ job satisfaction, job burnout, and reflective thinking. One-hundred and eighty-two teachers from different universities, and schools were requested to answer the the Minnesota satisfaction questionnaire, Maslach Burnout Inventory, and reflective thinking scale as the main data collection instruments. Structural Equation Modeling was used to test the hypothesized model of relations. The results represented, there were significant internal correlations between all the latent variables and their sub-scales. Multiple regression analysis showed that job satisfaction positively predicted reflective thinking, with job satisfaction exerting more predictive power in comparison with job burnout. Furthermore, job burnout weakly predicted reflective thinking, with job burnout exerting less predictive power in comparison with job satisfaction. Moreover, there was a negative correlation between job satisfaction and job burnout in which not only these two latent variables but also all their sub-scales were negatively related to each other. Pedagogical implications of the results have been discussed.
هدف این پژوهش، مطالعه رابطه احتمالی بین رضایت شغلی و فرسایش شغلی و تفکر تاملی مدرسان زبان انگلیسی ایران بود. از صد
و هشتاد و دو مدرس دانشگا هها و مدارس مختلف خواسته شد تا به پرسشنامه رضایت مینهسوتا، پرسشنامه فرسایش شغلی و مقیاس
تفکر تاملی به عنوان ابزار اصلی گرداوری اطلاعات پاسخ دهند. مدل معادلات ساختاری به منظور ازمایش مدل فرضی ارتباط ها به
کار گرفته شد. این مدل پس از کاربرد شاخصهای تعدیلی پیشنهاد شده توسط نر مافزار ) Normal Chi-square= 3.6 ؛
RMSEA=.05 ؛ RMR=.04 ؛ GFI =.96 ؛ AGFI =.93 ؛ NFI =.96 ؛ CFI =.96 ؛ IFI =.96 ( مورد تایید قرار گرفت . نتایج
نشان داد که بین تمام متغیرهای پنهان و زیر مولفه های انها همبستگی درونی معنا داری وجود دارد . تحلیل رگرسیون چندگانه نشان
داد که رضایت شغلی، تفکر تاملی را ب هطور مثبت پیشبینی کرده و رضایت شغلی در مقایسه با فرسایش شغلی، پی شبینی قوی تری
داشته است. از طرف دیگ ر، فرسایش شغلی، تفکر تاملی را به طور ضعیف پیش بینی کرده است و فرسایش شغلی در مقایسه با
رضایت شغلی، قدرت پیش بینی کمتری داشته است. علاوه بر ان، بین رضایت شغلی و فرسایش شغلی همبستگی منفی وجود داشت
که نه تنها این دو متغیر پنهان، بلکه همه زیر مولفه های ان ها با یکدیگر رابطه منفی داشتند. کاربردهای اموزشی این تحقیق مورد بحث
و بررسی قرار گرفته است.