خلاصة:
سازمانها در جهان امروزی با تلاطم محیطی زیادی مواجه اندبه گونه ای که سطوح بالای تلاطم محیطی می تواند عملیات شرکت را فلج کند. در واقع ستاده های عملکرد سازمان در اینگونه محیطها وابستگی زیادی به توانایی شرکت در مدیریت تغییرات و انعطاف پذیری آن دارد. از آنجاییکه یکی از عوامل مهم در محیطهای متلاطم تغییر سریع در نیازها و ترجیحات مشتریان سازمان است و با توجه به رویکرد نوین بازاریابی در جهت سرلوحه قراردادن نیازهای مشتریان؛ یکی از مهمترن قابلیتهای پویای سازمان در جهت مدیریت تغییرات محیطی در چنین محیطهایی چابکی مشتری معرفی شده است با توجه به نقش حیاتی چابکی مشتری در محیطهای متلاطم رقابتی و جدید بودن این مفهوم در ادبیات بازاریابی؛ هدف تحقیق حاضر بررسی چگونگی دستیابی به این قابلیت مهم برای سازمانها است؛ از آنجاییکه یکی از ابزارهای مهم دستیابی به چابکی مشتری در سازمان قابلیتهای پویا معرفی شده اند.به همین دلیل در این مطالعه مدل شکل گیری بعد چابکی مشتری بر اساس قابلیتهای پویای شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار به منظور بهبود ابعاد ستاده های فرآیند سازمانی در صنعت الکترونیک ایران ارائه و آزمون شده است.این مدل بر اساس سه حوزه ادبیاتی مدیریت یعنی ادبیات مدیریت استراتژیک در ارتباط با قابلیتهای پویا، ادبیات مرتبط با حوزه کارآفرینی و ادبیات مرتبط با فناوری اطلاعات ایجاد شده است. نتایج بدست آمده از نمونه آماری، مدل فوق را تایید می نماید بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که قابلیتهای پویا به شکل گیری چابکی مشتری در سازمان کمک می نمایند همچنین چابکی مشتری ایجاد شده بر کیفیت و کارایی ستاده های فرآیندی سازمان اثر مثبت دارد.
ملخص الجهاز:
"آزمون نرمال بودن و پایایی: برای ارزیابی فرضیههای فوق در قالب مدل مفهومی، نیاز به برازش مدل تحلیل مسیری است تا بر اساس این مدل جنبههای زیر مشخص گردد:1-آیا مدل نظری ارائه شده، بر اساس دادهها نیز تایید میشود؟2-آیا ضرایب تعریف شده برای مدل معنیدار است یا در واقع آیا هر یک از روابط تعریف شده تاثیر معنیدار متغیر علت را بر متغیر معلول نشان میدهند قبل از پرداختن به تحلیل دادهها، نمادگذاریهای زیر برای متغیرها در نظر گرفته شده است: جدول 1-نمادگذاری متغیرها نماد متغیر A1 شایستگی IT(گزینههای دیجیتال) A2 آینده نگاری استراتژیک A3 بینش سیستماتیک A4 زیرکی بازار A5 قابلیت احساس مشتری از بعد چابکی مشتری A6 قابلیت پاسخگویی مشتری از بعد چابکی مشتری A7 کیفیت ستادههای فرآیندی سازمان A8 کارایی ستادههای فرآیندی سازمان امتیاز هر مقیاس بر اساس آیتمهای تعریف شده در پرسشنامه و به صورت مجموع آیتمهای تعریف شده برای آن مقیاس به دست آمده است (مقیاسهای مشاهده شده).
شکل 4 – مدل نهایی تحقیق پیشنهادات کاربردی: در جهت ایجاد چابکی مشتری و بهبود کارایی و کیفیت ستادههای فرآیندی سازمان در محیطهای متلاطم پیشنهادات زیر ارائه می گردد: 1- ازآنجایی که نتایج تحقیق گزینههای دیجیتال را به عنوان پلتفورمی در ایجاد قابلیتهای زیرکی بازار و ابعاد پاسخگویی و احساس مشتری از چابکی مشتری تایید می نماید در همین راستا به سازمانها ایجاد و استفاده از گزینههای مختلف دیجیتال که در واقع همان قابلیتهای IT هستند، نظیراینترانتها، پایگاههای داده، مخزنهای دانش، فناوریهای پیشرفته دانش، سیستمهای کنفرانس مجازی، ابزارهای مبتنی بر همکاری برای به اشتراک گذاری دانش برنامه ریزی منابع سازمانی، زنجیره ارزش، مدیریت ارتباط با مشتری، فناوریهای پشتیبانی تصمیم تحلیلی و پیگیری، پیشنهاد میشود."