خلاصة:
یکی از عوامل موثر بر رضایت کارکنان، رابطه آنان با مدیر مستقیم شان است. رویکرد مبادله رهبر- پیرو بر رابطه مبادله ای منحصر به فرد میان مدیر و کارمند تاکید داشته و مخالف قضیه استفاده از یک سبک خاص برای تمامی کارکنان است. رابطه مبادله ای میان مدیر و کارمند می تواند خوب و باکیفیت و یا ضعیف و کم کیفیت باشد. براین اساس، تحقیق کمی حاضر در میان 182 کارمند شعب تامین اجتماعی تهران دریافت که رابطه مبادله ای خوب میان مدیر و کارمند، موجب افزایش رضایت درونی، بیرونی و عمومی کارکنان می شود. از طرفی، نتایج نشان داد که رابطه مبادله ای ضعیف صرفا بر رضایت بیرونی کارمند تاثیر معناداری دارد. لذا حتی با اینکه رابطه مبادله ای مدیر و کارمند ضعیف است، سایر عوامل موثر بر نیازهای بیرونی ممکن است به حدی قوی باشند که رابطه مبادله ای ضعیف میان مدیر و کارمند نتواند رضایت شغلی را تحت الشعاع خود قرار دهد.
Widespread use of Web technology، Provides an opportunity for businesses to provide the Internet as a tool for electronic customer relationship management (e-CRM). The organizations which bear the cost of such investment، have customers’s satisfaction level elevation in mind. Therefore، this question is raise in most of the companies which have applied for Electronic Customer Relationship Management: "Has this application had any impact on costumers’s level of satisfaction or not?" The result of this study is presented in this article. It is noteworthy that this study’s aim is a practical one. The methodology of this study could be used in other similar future studies.
ملخص الجهاز:
تأثیر رویکرد مبادله رهبر-پیرو بر رضایت شغلی کارکنان شعبه های تأمین اجتماعی تهران رضا رسولی *، بهنام شهائی** چکیده یکی از عوامل مؤثر بر رضایت کارکنان ، رابطه آنان با مدیر مستقیم شان است .
رهبری ، مبادله رهبر- پیرو، رضایتمندی ، شعب تأمین اجتماعی مقدمه در گذشته ، نظریه های رهبری براساس ویژگیهای جهانشمول و مشترک (رویکرد صفات مشخصه )، توجه به وظیفه و رابطه (رویکرد سبکی )، بلوغ زیردستان و مقتضیات محیط (رویکردهای وضعیتی ، اقتضایی )، نیازهای و انتظارات زیردستان (مسیر- هدف و تحول آفرین ) به توصیه نحوه هدایت و ارشاد کارکنان برای اجرای وظایف کاری شان میپرداختند.
در آخر، رویکرد مبادله رهبر- پیرو یا LMX یک فرایند مبادله ای است که رابطه میان مدیر با زیردست خود را منحصر به فرد و خاص کرده، و کاملا مخالف قضیه استفاده از یک سبک رهبری عمومی برای تمامی کارکنان یا پیروان در تمامی شرایط است .
از آنجا که سطح معناداری کیفیات LMX هر دو کمتر از ٠/٠٥ است ، در نتیجه میتوان پذیرفت که کیفیات مبادله رهبر- پیرو بر رضایت بیرونی کارکنان شعبه های تأمین اجتماعی تهران تأثیر مثبت و معناداری دارد.
یافته های تحقیق حاضر بیانگر تأثیر مثبت و معنادار کیفیت بالای مبادله رهبر-پیرو بر سطوح رضایت شغلی کارکنان است .
A. (2007), "Leader-Member Exchange- Subordinates Outcomes Relationship: Role of Voice and Justice", Leadership & Organization Development Journal, 28, 20-35.
and Enders, J (2007), "Support from the Top: Supervisors' Perceived Organizational Support as a Moderator of Leader-Member Exchange to Satisfaction and Performance Relationships", Journal of Applied Psychology, 92, 321-30.