خلاصة:
Ubiquitous learning can be described as a daily learning environment supported by mobile, computers, and wireless networks to provide learning anytime and anywhere. As the concept of Ubiquitous learning is little known in Iran, this study considers a sample of Iranian EFL learners to identify the effects of different aspects of Ubiquitous learning including omnipresence, context customization, interactivity, perceived self-efficacy, and m-learning motivation that influence L2 learner’s classroom achievement. The participants included 150 high school students in Shiraz. A questionnaire adapted from Jung (2014) was the main data collection instrument used in the present study. Moreover, classroom achievement scores of the students taken from their final exam results were also analyzed. Structural equation modeling results showed that among aspects of Ubiquitous learning, omnipresence, context customization, perceived self-efficacy, and m-learning motivation affected classroom achievement but interactivity did not influence classroom achievement. The results also revealed the positive effect of integration of technology on student learning. EFL learners with a clear understanding of innovation in education are better positioned to move their efficiency and effectiveness from the traditional English learning environment to one that fully integrates learning into learners’ daily routines. The study concludes that developments in technology need to be transmitted into the pedagogical areas and carefully considered in the forms of curriculum and contents for language teaching.
یادگیری در همه جا را می توان به عنوان یک محیط یادگیری روزانه توصیف کرد که توسط تلفن همراه، رایانه و شبکه های بی سی م پشتیبانی می شود تا یادگیری را در هر زمان و هر مکان فراهم کند. از انجا که مفهوم یادگیری درهمه جا در ایران کمتر شناخته شده است، این مطالعه نمونه ای از زبان اموزان ایرانی را برای شناسایی اثرجنبه های مختلف یادگیری در همه جا از جمله حضوردر همه جا در ان واحد، سفارشی کردن محتوا، تعامل، خودکارامدی درک شده و انگیزه یادگیری از طریق موبایل که پیشرفت کلاسی زبان اموزان را تحت تاثیرقرار می دهند، در نظر می گیرد. شرکت کنندگان 150 دانش اموز دبیرستانی در شیراز بودند. پرسشنامه اقتباس شده از جانگ ) 2014 ( اصلی ترین ابزار جمع اوری اطلاعات بود که در مطالعه حاضر استفاده شد. علاوه بر این، نمرات پیشرفت کلاسی دانش اموزان حاصله از نتایج امتحان پایانی انها نیز تحلیل گردید.
نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که در میان جنبه های یادگیردر همه جا، حضوردر همه جا در ان واحد، سفارشی سازی محتوا، خودکارامدی درک شده و انگیزه یادگیری از طریق موبایل بر پیشرفت کلاسی تاثیرگذار است اما تعامل بر موفقیت کلاسی تاثیر نمی گذارد. نتایج همچنین تاثیر مثبت تلفیق فناوری بر یادگیری دانش اموزان را نشان داد. فراگیران زبان انگلیسی با درک روشنی از نواوری در اموزش، موقعیت بهتری دارند تا کارایی و اثربخشی خود را از محیط سنتی یادگیری انگلیسی به محیطی که کاملا یادگیری را در برنامه روزانه فراگیران ادغام می کند، منتقل کنند. نتیجه نهایی این تحقیق اینکه پیشرفت های فناوری باید به حوزه های اموزشی منتقل شود و در قالب برنامه درسی و مطالب اموزش زبان با دقت مورد توجه قرار گیرد .