خلاصة:
مشتری گرایی، فلسفه حاکم بر سازمان های امروزی است. زمانی که مشتریان از کالاها و خدمات سازمان ها راضی هستند، وفاداری خود را با خرید مجدد و استفاده دوباره از خدمات آن ها نشان می دهند و این وفاداری به بقای سازمان می انجامد. اما برخی مشتریان از نحوه ارائه کالاها و خدمات و رسیدگی به شکایت هایشان ناراضی هستند. لذا سازمان ها باید خود را برای احیای مجدد و یادگیری از شکست هایشان آماده کنند. استراتژی های یادگیری و توسعه منابع انسانی تضمین می کنند که سازمان، نیروی ماهر و مستعد را در اختیار دارد و فرصت های افزایش دانش، مهارت و شایستگی های آن ها را فراهم می آورد. این مقاله سعی در تبیین رابطه یادگیری در سطوح فردی، تیمی و سازمانی و رضایت مشتری دارد. داده ها با استفاده از 2 پرسشنامه استاندارد در زمینه یادگیری سازمانی و رضایت مشتری از بین 378 نفر از کارکنان و مشتریان بانک ملت جمع آوری و تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که همبستگی معنادار و مثبتی بین یادگیری در سطوح فردی، تیمی و سازمانی وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"دادهها بااستفاده از 2 پرسشنامه استاندارد در زمینه یادگیری سازمانی و رضایت مشتری از بین 378 نفر از کارکنانو مشتریان بانک ملت جمعآوری و تحلیل شده است.
نتایج پژوهش حاکی از این است که همبستگیمعنادار و مثبتی بین یادگیری در سطوح فردی،تیمی و سازمانی وجود دارد.
یادگیری سازمانی،روشی است که سازمانها دانش و رویهفعالیتها را ایجاد،تکمیل و سازماندهی میکنند و کارایی سازمان را از طریق بهبود استفاده ازمهارتهای وسیع نیروی کار افزایش میدهد.
این ویژگیها به دانش ضمنی نیاز دارند تا به دانش طبقهبندیشده[18]،این امر مستلزم ان است که سازمانها با استفاده از افراد،ارزشها و سایر خردهسیستمها و با تکیه بر درسها و تجربههایی که میاندوزند پیوسته عملکرد خود را تغییر دهند وآن را بهبود بخشند و در یک کلام"یادگیرنده"باشند.
parT ycnetepmoC o} &%04110DMCG041G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس مباحث مطروحه و مدل مفهومی،فرضیات تحقیق عبارتند از: 1^H: همبستگی معناداری بین یادگیری در سطح فردی و رضایت مشتری وجود دارد.
برای آزمون پایایی این پرسشنامهها از نرمافزار استفاده شد و نتایج به این صورت بود:مقدار آلفای کرونباخ یادگیری در سطح فردی-0/93،یادگیری در سطح تیمی-0/723،یادگیری در سطح سازمانی-0/914 و رضایت مشتری-0/822.
گرچه مطالعات نشان داده است که یادگیری سازمانی مزایایی چون بهبود بهرهوری و عملکردسازمانی،افزایش نوآوری،تطبیق با محیط و حرکت به سوی تغییرات مثبت را در پی دارد،اماتحقیقات کمی در این زمینه صورت گرفته است.
-سازمانها باید فرصتهای یادگیری در سطح سازمان را برای کارکنان خود فراهم کنند.
stnedecetnA dna smsinahceM fo noitarolpxE nA:ycnegA tnemeganaM dnaL cilbuP a ni gninraeL lanoitazinagrO.
erutaretiL eht fo weiveR citametsyS A:snoitazinagrO ecivreS cilbuP ni egdelwonK dna gninraeL lanoitazinagrO."