خلاصة:
ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و تبیین زمینهﻫﺎی علی و مداخلهای در توسعهی برند سازمانی اﺳﺖ.روششناسی: این پژوهش از نظر ﺷﯿﻮه ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﻧﻮع آﻣﯿﺨﺘﻪ است. بدین منظور با مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای دلفی با گروه نخبگان مرتبط با موضوعزمینهﻫﺎی علی و مداخلهای در توسعهی برند سازمانیشناسایی شد و ﺑﺎ ﺗﻨﻈﯿﻢ و اراﺋﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی محقق ساخته در یک مقیاس ۱ تا۱۰ درجهای جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از ابعاد و گویهها در ﺟﺎﻣﻌﻪای از ﺧﺒﺮﮔﺎن و اساتید دانشگاهی در ﺣﻮزهی برند سازمانی ارزشدﻫﯽ ﺷﺪه و اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺮ ﮐﺪام از آنها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ با کمک نرمافزار آماری «SPSS» ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ.یافتهها:ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎنداد که به ترتیب ابعاد در زمینهﻫﺎی علی: 1) مدیریت و رهبری، 2) شرایط سازمانی، 3) منابع انسانی و 4) شرایط فیزیکی سازمان؛ و همچنین در زمینهﻫﺎی مداخلهای:1)اقتصادی، 2)تولیدات علمی، 3)مزیت رقابتی، 4)مشتریمداری، 5)فرهنگی و اجتماعی، 6) ارتباطات و تبلیغات، 7)سیاسی، 8) ارزش جهانشمولی و 9) ورزشی و تفریحی؛ در هر کدام از ابعاد مذکور نیز گویههای شناسایی شده نیز اولویتبندی شدند.
This Paper aim is Identificating and Explaining the field of causal and interventional Conditions in the corporate brand development.Methodology: This research aims to be applied and developed. From the point of view of data collection, it is of mixed research design used in this study were intertwined together. With library studies and Delphi interviews with the elite group related to the subject of the causal and interventional Conditions of corporate brand development was identified, And by arranging and providing a Researcher made questionnaire on a scale of 1 to 10 degrees to determine the importance of each of the Dimensions and items in the community of experts and university professors in the field of Corporate Brand ranked and prioritized each of them on the basis of analysis of variance Friedman, using statistical software «SPSS» were analyzed.Findings: The results showed that and in terms of the causal Conditions: 1) management and leadership, 2) organizational conditions, 3) human resources, & 4) physical conditions of the organization; and also of the interventional Conditions: 1) economic, 2) scientific production, 3) competitive advantage, 4) customer orientation, 5) cultural and social, 6) communication and advertising, 7) political, 8) Universal value, & 9) sports and recreation; In each of these dimensions, the identified items were also prioritized.Conclusion: In order to achieve competitive advantage, Islamic Azad University should use thementioned dimensions in the development of organizational brand.
ملخص الجهاز:
ازايــن رو در عصــر رقــابتي و پيچيــده کنــوني کــه رشــد ســريع مؤسســه هــاي آمــوزش عــالي و محــو شــدن مرزبنـدي هـاي جهـاني را سـبب شـده اسـت ، شناسـاندن برنـد يـک دانشـگاه بـه ذي نفعـانش اهميـت ويـژه اي مـي يابـد (آريـن و همکـاران ، ١٣٩٧)؛ زيـرا نخسـتين جايي کـه مخـاطبين بـا برنـدها مواجهـه مـي شـوند سـازمان هـا هسـتند، بنـابراين در مرحلــه اول قبــل از ورود بــه مباحــث ارتبــاطي و يــا تبليغــاتي ، برنــدها بايــد درصـدد ايجـاد يکپـارچگي در اجـزاء سـازمان خـود، يعنـي برنـد سـازماني باشـند.
ازايــن رو پژوهشــگر بــه شناســايي و تبيين متغيرهــاي پــژوهش يعنــي ابعــاد و گويـه هـاي زمينـه هـاي علـي و مداخلـه اي در توسـعه ي برنـد سـازماني پرداخـت کـه سـاير پژوهشـگران حـوزه مـديريت برنـد کمتـر بـه آن پرداختـه انـد؛ بنـابراين پــژوهش حاضــر در پــي پاســخ گــويي بــه ايــن ســؤال اســت : ابعــاد و گويــه هــاي زمينه هاي علي و مداخله اي در توسعه ي برند سازماني کدام است ؟ ٢- مباني نظري و مروري بر پيشينه هاي پژوهش ٢-١- برند سازماني برنـد، نـامي اسـت کـه خريـداران را تحـت تـأثير قـرار مـيدهـد و مجموعـه اي از ادراک و تعلقــات ذهنــي اســت کــه طــول زمــان در ذهــن مشــتريان يــا توزيــع - کننــدگان شــکل مــي گيــرد، يعنــي، برنــد واژه ، علامــت ، نمــاد يــا مجموعــه اي از همـه ايـن هاسـت کـه توليـدات و خـدمات يـک سـازمان را از سـازمان هـاي ديگـر متمــايز مــيکنــد.