خلاصة:
با فراگیر شدن گوشیهای هوشمند و گسترش اینترنت توسط اپراتورهای همراه، استفاده از پیامرسانها در ایران رشد چشمگیری پیدا کرد. دراینبین نبود پیامرسان مناسب در داخل کشور، مردم را به استفاده از پیامرسانهای خارجی ترغیب نمود، برخی پیامرسانهای خارجی توانستند به دلیل سرعت مناسب، سهولت در استفاده و همچنین دسترسی آزاد با اقبال خوبی مواجه شوند. بعد از گذشت مدتی، چندین پیامرسان داخلی تلاش نمودند تا با ارائه پیامرسان مناسب، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب نمایند. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از تکنیک نقشه مفهومی برند و ترسیم نقشه مفهومی برند سروش، دیدگاه مشارکتکنندگان نسبت به این پیامرسان بیان گردد تا مدیران پیامرسانهای داخلی و سیاستگذاران به درک بهتری از نگرش کاربران دست یابند. پژوهش پیش رو به لحاظ هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و به لحاظ جهتگیری توصیفی-پیمایشی است. در این پژوهش تعداد صد نفر از افراد سطح شهر تهران انتخاب شدند که نیمی از آنها دارای سابقه استفاده از پیامرسان سروش و نیمی دیگر فاقد سابقه استفاده از این پیامرسان هستند. روش نقشه مفهومی برند در سه مرحله انجام گردید. در اولین مرحله تداعیهای مهم برند سروش استخراج شد، در مرحله دوم مشارکتکنندگان تداعیهای انتخابشده در مرحله قبل را به یکدیگر و برند متصل کردند و در مرحله سوم، نقشه اجماعی برند پیامرسان سروش با استفاده از نقشههای انفرادی جمعآوریشده در مرحله قبل ترسیم گردید. نتایج حاصل از پژوهش نمایانگر این است که تعداد تداعیهای بیان شده توسط افراد دارای سابقه استفاده و افراد فاقد سابقه استفاده از پیامرسان سروش، سیزده تداعی میباشد که تنها دو تداعی «ایرانی بودن» و «اینترنت رایگان» بهعنوان تداعی مطلوب مطرح شدهاند که در هر دو گروه مشارکتکنندگان مشترک هستند. در بین تداعیهای نامطلوب مطرح شده، تداعیهای «سرعت کم»، «عدم امنیت اطلاعات»، «تحمیل و اجبار» و «تعداد کاربران کم» در هر دو گروه مشترک هستند.
With the pervasiveness of smartphones and the spread of the internet by mobil operators, the use of messengers in Iran has grown dramatically. However, in the absence of proper messenger inside the country, people have been encouraged to use foreign messengers. Some foreign messengers have been able to face good luck due to their proper speed, ease of use, and free access. After a while, several internal messengers attempted to attract more users by providing the proper messengers. In this research, it is attempted to express the viewpoint of the participants towards this messenger by using the brand concept map technique and drawing Soroush brand concept map so that the managers of internal messenger and related policy makers can better understand the users' attitude. This research is an applied one in term of purpose and it is descriptive-survey oriented. In this study, 100 people were selected in Tehran city, among which, half of them had experienced Soroush and the other half had no history of using this messenger. The brand concept map method was done in three stages. In the first stage, important associations of Soroush brand were extracted; in the second stage the participants linked the selected associations in the previous stage to each other and to the brand, and in the third stage, the Soroush messenger brand consensus map was drawn using the individual maps collected in the previous step. The results of the study showed that the number of associations expressed by individuals with and without experience of using Soroush messenger is thirteen, among which only two associations shared by both groups including "Iranian" and "Free Internet" proposed as favorable associations. Among the unfavorable associations, "low speed", "information insecurity","coercion" and "low users" are common in both groups.
ملخص الجهاز:
در ايـن پــژوهش تــلاش شــده اســت تــا بــا اســتفاده از تکنيــک نقشــه مفهــومي برنــد و ترســيم نقشــه مفهـومي برنـد سـروش ، ديـدگاه مشـارکت کننـدگان نسـبت بـه ايـن پيـام رسـان بيـان گـردد تـا مـديران پيـام رسـان هـاي داخلـي و سياسـت گـذاران بـه درک بهتـري از نگـرش کـاربران دسـت يابند.
نتـايج حاصـل از پـژوهش نمايـانگر ايـن اسـت کـه تعـداد تـداعيهـاي بيان شده توسط افـراد داراي سـابقه اسـتفاده و افـراد فاقـد سـابقه اسـتفاده از پيـام رسـان سـروش ، ســيزده تــداعي مــيباشــد کــه تنهــا دو تــداعي «ايرانــي بــودن » و «اينترنــت رايگــان » بــه عنــوان تـداعي مطلـوب مطـرح شـده انـد کـه در هـر دو گـروه مشـارکت کننـدگان مشـترک هسـتند.
در ايــن پــژوهش ، پژوهشــگران باهــدف اســتخراج تصــوير برنــد بــراي پيام رسان سـروش اقـدام بـه جمـع آوري نقشـه هـاي ذهنـي نمـوده و سـپس با ترکيب نتـايج تصـوير برنـد ايـن پيـام رسـان را اسـتخراج کـرده انـد.
اســمعيلي ابهريــان (١٣٩٣) در پايــان نامــه اي بــا عنــوان «نگاشــت شــبکه تــداعيهــاي برنــد از نظــر مصــرف کننــدگان بــا اســتفاده از روش نقشــه مفهــومي برنــد، مــورد مطالعــاتي : ايرانســل و همــراه اول » روش نقشــه مفهـومي برنـد را باهـدف اسـتخراج نقشـه مفهـومي برنـد ايرانسـل و همـراه اول بــه کــار گرفتــه اســت .
در پـژوهش پيش رو به منظور تحليـل داده هـا و تهيـه نقشـه اجمـاعي مفهـومي برنـد کـه از تـک تـک نقشـه هـاي مفهـومي گـروه نمونـه بـه دسـت مـي آيـد از روش تحليــل نقشــه مفهــومي برنــد اســتفاده شــده اســت .